Slechte beurt Gemert in Meerssen

15 oktober 2023

Gemert heeft zichzelf zondag een uitermate slechte dienst bewezen. Uit tegen sv Meerssen ging de ploeg van Reinald Boeren de bietenbrug op, onder meer door in de eerste helft drie tegendoelpunten binnen een kleine tien minuten te incasseren. Uiteindelijk werd het 4-2.

Het is de derde nederlaag op rij voor de zwartwitten. Waar is het team gebleven dat verdedigend zo solide was in de beginfase van het seizoen? In de eerste zes wedstrijden kreeg Gemert drie doelpunten tegen, in de laatste drie gemiddeld vier per wedstrijd. Een enorm verschil, dat zich moeilijk laat verklaren.

In Meerssen kon Reinald Boeren geen beroep doen op Matt Bolhuis, die vorige week tegen SteDoCo al vroeg geblesseerd uitviel. Komende week moet er meer duidelijkheid komen over de blessure, maar  het ziet er niet goed uit voor de jonge middenvelder, die mogelijk lang aan de kant staat.

Op sportpark Marsana gebeurde in de eerste helft erg veel, maar de rode draad was toch wel dat de thuisploeg beter was dan Gemert. Dat het een open wedstrijd zou worden, bleek al meteen in de eerste minuut, toen de zwartwitten door het oog van de naald kropen met een bal tegen de onderkant van de lat.

Het openingsdoelpunt viel daarentegen aan de andere kant. Job Michels draaide de bal vanaf rechts prima voor de pot en Eon Herman kopte de bal bij de tweede paal tegendraads binnen; heerlijke goal.

Het spelbeeld veranderde er niet wezenlijk door. Gemert liet zich simpelweg aftroeven door sv Meerssen, dat hoog druk zette en veel meer agressiviteit, beleving en dadendrang aan de dag legde dan de gasten. Halverwege de eerste helft leidde dat ook tot de gelijkmaker. Een onhandige overtreding van Yentl Meyssen werd bestraft met een strafschop, die werd benut door Bob Vankan: 1-1.

Vervolgens kwam Gemert vijf minuten later – opnieuw tegen de verhouding in – weer op voorsprong. Safa Kizir, die samen met Ralf Kemper in het hart van de aanval speelde, speelde zichzelf vrij en schoot van afstand hard raak: 1-2.

Het had een ruggensteun moeten zijn voor Gemert, maar niets bleek minder waar. Meerssen bleef de betere ploeg. In het derde kwartier van de eerste helft ging het vervolgens akelig mis. In de eerste de beste aanval na de 1-2 stond de gelijkmaker al op het bord. De Limburgers kwamen door over de rechterflank en de voorzet op Bryan Simons was op maat: 2-2.

Daar zag Gemert er defensief al niet lekker uit, maar het onheil werd alleen maar groter. In de 36e minuut kwam de voorzet van links en tikte Yentl Meyssen de bal in het eigen doel. Een minuut later was het opnieuw raak voor de equipe van trainer Kevin Hofland. Een kans van sv Meerssen leek afgewend, maar door weifelen en klungelen bij het uitverdedigen ging het alsnog mis. Testimony Odetola passeerde Stefan Tielemans voor de derde keer binnen tien minuten.

Op basis van het overwicht voor rust was de Limburgse voorsprong verdiend, maar de meegereisde Gemert-supporters deed het pijn aan de ogen hoe gemakkelijk tot twee keer toe een voorsprong uit handen werd gegeven.

Het verhaal na rust was sneller verteld. Bij Gemert bleven Erwin van den Broek en Brent Achten achter in de kleedkamer, ten faveure van Ruud Hanenberg en Hazem Ben Rouba. Gemert probeerde de bakens te verzetten en had de zaakjes wel wat beter voor elkaar dan voor rust. Maar het moet gezegd; de ploeg mocht van sv Meerssen ook wat vaker aan de bal zijn.

Gevaarlijk werd het niet. Sterker nog, Stefan Tielemans moest al snel twee keer ingrijpen bij gevaarlijke momenten.

Zo tikten de minuten weg. Eén moment bleef nog bij. Gemert had net doorgewisseld met Wout Barten en  Dylan van Diepen als verse aanvallers. Wout stond meteen aan de basis van een enorme kans. Hij legde de bal prima terug op Eon Herman, maar met kunst en vliegwerk wist Meerssen de inzet van Jontje nog van de lijn te ranselen.

Een doelpunt op dat moment had wellicht nog voor een heet laatste kwartier kunnen zorgen. Nu kwam het daar niet meer van. Het bleef bij 4-2 en op die uitkomst viel uiteindelijk helemaal niets af te dingen.

Gemert heeft extra veel tijd om de wonden te likken. Komend weekend is er geen programma. Op zaterdag 29 oktober komt Barendrecht naar sportpark Molenbroek

GEMERT: Tielemans; Deben (69. Van Diepen), Meyssen, Jacobs, Van den Broek (46. Hanenberg), Van Gerven, Achten (46. Ben Rouba), Kizir (69, Barten), Michels, Kemper, Herman.