Gemert laat zich aftroeven door eersteklasser

25 september 2024

Gemert incasseert dezer dagen de ene na de andere linkse directe. Na het verlies van zondag tegen UNA werd woensdagavond op een sfeervol sportpark Molenbroek met 0-2 verloren van FC Winterswijk. De eersteklasser zit daarmee in de koker voor het hoofdtoernooi van de KNVB-beker.

Het werd een drama-in-twee-bedrijven voor Gemert. Ja, de zwartwitten hadden 80 procent balbezit. Ja, het voetbal speelde zich vooral af op de helft van Winterswijk. Maar het gaat er uiteindelijk om wat je met die overmacht doet, en dat was over negentig minuten gezien simpelweg te weinig.

Gemert had in de voorbije jaren een naam als cupfighter opgebouwd.  Maar de zwartwitten vliegen er nu al twee keer in de voorrondes op schlemielige wijze uit tegen een tegenstander die in een lagere klasse uitkomt. De uitschakeling tegen SJC vorig seizoen kwam hard aan, maar die van woensdagavond was misschien nog wel erger.

Gemert startte met dezelfde elf als afgelopen zondag. Al vrij direct eigende de ploeg zich een overwicht toe. Dat was natuurlijk ook te verwachten. Winterswijk hoefde het spel als underdog niet te maken, liet zich terugplooien en loerde op een gevaarlijke counter.

In de dertiende minuut leek de voorsprong in de maak. De bedrijvige Dylan van Diepen zette de bal voor, maar de inzet van Ralf Kemper werd nog gekeerd.

Gemert had de zaken op orde, zo leek het, al lag het tempo wel laag, waardoor de defensie van Winterswijk niet heel vaak werd getest.

In de 25e minuut kreeg de ploeg het deksel op de neus. Bij de eerste de beste uitval van de gasten was het meteen raak. Martijn Veldhuis kwam op links door en schoof de bal onder Stefan Tielemans in de touwen.

Sportpark Molenbroek werd er stil van, maar er resteerde nog veel tijd, dus Gemert zou de schade moeten kunnen repareren. Een vrije trap van Lex van Dijk bovenop de lat, een gevaarlijke kopbal van Ed Craenen; Gemert drong aan, maar Winterswijk haalde zonder kleerscheuren de rust.

Na rust gingen de balbehandeling en het tempo bij Gemert omhoog, maar dat resulteerde niet in veel kansen. Het ontbrak Gemert aan ideeen en creativiteit om het defensieve blok van Winterswijk te ontwrichten. Een gekraakt schot van Ed Craenen en een poging van de hardwerkende Brent Achten; daar moesten de vele Gemertse supporters het mee doen.

De grootste kans werd nota bene genoteerd aan de andere kant. Een kopbal bij de tweede paal in de 66e minuut ging slechts nipt over.

Gemert bleef het amechtig proberen en was in de 72e minuut heel dichtbij toen Lex van Dijk uithaalde. Het schot werd van de lijn gehaald, al weet de verdediger nog steeds niet hoe hij dat deed. De ploeg claimde een penalty vanwege hands, maar de scheids wuifde het gedecideerd weg.

Het had het sein voor een allesverslindend slotoffensief moeten zijn, maar zou achteraf de grootste kans op de gelijkmaker blijken te zijn. Met Pepijn Vroomans en Wout Barten trok trainer Reinald Boeren in de slotfase de opportunistische kaart, maar het mocht allemaal niet baten. In de 86e minuut viel het doek. Opnieuw Veldhuis maakte er 0-2 van en legde het duel daarmee in zijn plooi.

De slotfase leidde niet meer tot de aansluitingstreffer en dus strandde Gemert. Een opdoffer die nog wel even zal doorwerken. Maar niet te lang, want zaterdag wacht Gemert opnieuw een thuiswedstrijd. Dan tegen Smitshoek. Zowel op de ranglijst als in mentaal opzicht heeft de ploeg onderhand heel hard een overwinning nodig.

In moeilijke tijden staan de echte supporters op; dus kom zaterdag naar Gemert-Smitshoek. Aanvang om 18.00 uur.

GEMERT: Tielemans; Deben, Meyssen, Van Dijk (80. Barten), Van den Broek; Van Gerven (70. Van Lieshout), Crommentuijn (70. Michels), Achten; Craenen, Kemper (80. Vroomans), Van Diepen.

Meer wedstrijdfoto’s van Frans Brzoskowski en Peter van Hout in het album op deze site