Gemert gaat opnieuw onderuit; 1-2 tegen TOGB

9 oktober 2022

Op een zonovergoten sportpark Molenbroek werd de wolk boven Gemert 1 zondagmiddag nog wat donkerder. De ploeg verloor voor de vijfde keer op rij. TOGB ging er met de punten vandoor; 1-2.

Gemert slaagde er dus niet in om de jubileumweek rond het 110-jarig bestaan op te sieren met een overwinning. De ploeg is momenteel aan het vechten met zichzelf. Het laatste puntje dateert alweer van vier weken geleden, de 0-0 tegen UDI’10. Sindsdien ging het mis tegen achtereenvolgens Hercules, ADO’20, OJC, UNA en zondagmiddag dus TOGB uit Berkel en Rodenrijs.

Die laatste deed misschien nog wel het meest pijn, omdat een Gemert in goeden doen en voor eigen publiek tegen deze tegenstander eigenlijk niet zonder buit mag blijven. De blessurelast bij Gemert is hoog, maar mag niet altijd als excuus gelden. Erwin van den Broek, Safa Kizir, Kianu Verlinden, Jorn Migchels…ze waren er allemaal niet bij. Maar ook met het beschikbare gezelschap moet het beter kunnen.

Voor zowel Gemert als TOGB was het een belangrijke pot. Beide ploegen hadden al even niet meer het zoet van de overwinning mogen smaken en snakten naar een driepunter. De voortekenen voor Gemert waren niet slecht. Reinald Boeren kon weer een beroep doen op Ralf Kemper en Jasper Waalkens. Verder wees hij dezelfde spelers aan als woensdagavond tegen UNA, met O23-captain Mike van Zutphen verdedigend op het middenveld en Bram Jacobs als linksback.

Gemert begon sterk, met een prima aanval in de tiende minuut. Een diepe bal van Bram Jacobs werd op waarde geschat door Ralf Kemper, wiens inzet werd gekeerd door de vuisten van de keeper van TOGB.

Het thuispubliek ging er eens goed voor zitten. Zou het vandaag wel kunnen? Maar het vervolg was minder sprankelend. Gemert en TOGB speelden een beetje zoals hun gemoedstoestand: met weinig zelfvertrouwen en overtuiging. De gasten uit Zuid-Holland waren een paar keer dreigend, Gemert probeerde het, maar vloeiende aanvallen en uitgespeelde kansen waren schaars.

Kort voor rust dijde de Gemertse ziekenboeg nog wat uit. Yentl Meyssen raakte geblesseerd bij een botsing en kon niet verder. Hij werd in de rust vervangen door Hazem Ben Rouba, die op links ging spelen, waardoor Bram Jacobs terug naar het centrum verhuisde.

In die tweede helft leek Gemert aanvankelijk de wedstrijd naar zich toe te trekken. De ploeg probeerde de druk wat te verhogen en kwam tot een paar gevaarlijke  momenten. Een schot van Bram Zwanen, een kopbal van Joey Verhoeven; het waren bemoedigende tekenen.

Maar de voorsprong bleef uit en langzaam herstelde TOGB de balans. In de 68e minuut kwamen de gasten bovendien op voorsprong. Gemert stond niet goed georganiseerd bij een diepe bal. Anthony Slierendrecht kreeg alle gelegenheid om de bal over de uitkomende Stefan Tielemans te lobben; 0-1.

Gezien de moeilijkheden die Gemert de laatste weken ondervindt om te scoren, werden de Gemertse supporters er niet optimistischer op. Hoe fijn was het daarom dat Gemert nauwelijks een minuut later alweer op gelijke hoogte kwam. Een mooie aanval leidde tot een assist van Jorzolino Falkenstein en een goal van Gregory Lammers: 1-1.

Die meevaller leidde uiteindelijk niet tot resultaat. Terwijl TOGB al met tien man speelde (een speler viel geblesseerd uit terwijl het maximum aan wissels al was bereikt) bracht Gemert zichzelf in de problemen. Balverlies bij de opbouw over rechts leidde een tegenstoot in van TOGB. In een zee van ruimte kon de inlopende Leroy Zwarteveld de voorzet bekronen met de 1-2.

Het werd er stil van op sportpark Molenbroek. Gemert probeerde het vervolgens nog amechtig, maar de pogingen misten de kracht en de finesse om de TOGB-defensie serieus in verlegenheid te brengen.

Zo bleef het 1-2 en is Gemert inmiddels naar de veertiende plek gezakt. Vanwege het jubileum is er volgend weekend geen programma. Dat komt op dit moment misschien niet zo slecht uit; het geeft de geblesseerden wat extra hersteltijd en de ploeg de gelegenheid om zichzelf te herpakken voor de wedstrijd tegen VVSB, die op 23 oktober staat gepland.

GEMERT: Tielemans; Brugmans, Verhoeven, Meyssen (46. Ben Rouba), Jacobs; Van Zutphen (80. Barten), Zwanen, Lammers; Falkenstein (71. Illidge), Kemper, Waalkens.

Meer wedstrijdfoto’s van onze clubfotograaf Frans Brzoskowski in het album op deze site.