Gemert eindigt op prima zesde plaats

25 mei 2024

Gemert heeft het seizoen afgesloten met een overwinning. Uit bij Groene Ster werd er flink op los gescoord. Het werd 3-4 voor de zwartwitten.

Daarmee eindigt de equipe van Reinald Boeren op een zesde plaats op de ranglijst en dat is een prima prestatie. De ploeg verzamelde 58 punten, het hoogste aantal sinds de promotie naar de derde divisie in 2019. In het bijna-kampioensjaar – 2021-2022 – stopte de teller bij 57 punten.

Op sportpark Pronsebroek in Heerlen stond er zaterdagavond weinig meer op het spel. Gemert wilde per se sv Meerssen achter zich houden en de zesde stek veiligstellen. Groene Ster wilde op opgeheven hoofd uit de derde divisie stappen. De groenwitten degradeerden vorige week officieus en gaan zich opmaken voor de vierde divisie. Daarmee komt een einde van vele jaren van meeslepende ontmoetingen tussen de twee bevriende clubs.

De overwinning van Gemert was verdiend. De ploeg maakte het zichzelf weer eens onnodig moeilijk door te gemakkelijk tegentreffers te incasseren, maar over negentig minuten maakten de zwartwitten de meeste aanspraak op de drie punten.

Al in de tweede minuut had het raak kunnen zijn, toen een kopbal van Ralf Kemper van dichtbij nog net onder de lat werd weggeranseld door de doelman van Groene Ster.

Toen Groene Ster voor het eerst een beetje aandrong, was het meteen raak. Dylan Zwartjes, de aanvoerder die na tien jaar bij Groene Ster naar UNA verkast, zag zijn voorzet verrassend bij de tweede paal binnenvallen: 1-0.

Gemert bleef wat gemakkelijker voetballen en was dreigender, vooral via de flanken. In de 23e minuut viel de gelijkmaker. Een hoekschop van Dylan van Diepen werd door Ralf Kemper binnengekopt. Een minuut later had het met dezelfde hoofdrolspelers 1-2 kunnen staan, maar Ralf kom de voorzet van links van Dylan niet de juiste richting meegeven.

Met de 1-1 werd ook de rust bereikt, maar het Gemertse kamp mocht nog optimistisch naar het vervolg kijken. Daarom was de domper groot, toen een paar seconden na de hervatting Gemerts balverlies hard werd afgestraft door de thuisploeg. In een vloek en een zucht stond de 2-1 op het bord en moest Gemert weer in de achtervolging.

Hoewel het dus een wedstrijd om des keizers baard was, bleef het zo wel aantrekkelijk, want Gemert herstelde zich en kwam binnen vier minuten weer op gelijke hoogte. Het was een hilarisch, hectisch moment voor de goal van Groene Ster. Drie keer leek een Gemertenaar binnen te prikken, maar lat en keeper lagen nog in de weg. Of de bal de doellijn was gepasserd, bleef onduidelijk. Uiteindelijk maakte Safa Kizir een einde aan elke twijfel door het beslissende knikje te geven: 2-2.

Zonder goed te voetballen probeerde Gemert daarna door te pakken. In de 70e minuut resulteerde dat in de eerste voorsprong van de avond. Het was een mooie aanval. De sterk invallende Hazem Ben Rouba lanceerde Eon Herman, die de bal klaarlegde voor Dylan van Diepen: 2-3.

Daarmee leek het pleit wel beslecht, maar toch liet Gemert de thuisploeg nog een keer langszij komen. Een duw in de rug door Kees Brugmans werd bestraft met een penalty voor Groene Ster: 3-3.

Een kwartiertje voor tijd werd het centrale verdedigingsduo van Gemert gewisseld. Voor Bram Jacobs en Kees Brugmans eindigde daarmee een mooie tijd in het vaandelteam. Kees speelde tien jaar in de selectie, Bram acht seizoenen. Komende vrijdag worden ze nog uitgebreid uitgezwaaid in een speciale afscheidswedstrijd. Bij Kees waren de emoties duidelijk zichtbaar, toen hij in de 76e minuut de dugout opzocht. Een mooi moment.

Mooi was ook dat Gemert alsnog de drie punten pakte. In de 83e minuut had Hazem Ben Rouba opnieuw een aandeel in het voorbereidende werk. Dit keer was Eon Herman het eindstation. Met zijn veertiende competitiedoelpunt van het seizoen lost hij hij Ralf Kemper (12 goals) af als clubtopscorer.

Met de 3-4 zege was Gemert niet meer te achterhalen door sv Meerssen. Als de nummer zes kan de ploeg tevreden terugkijken op het zware seizoen. Nu wacht enkele rustige weken. Welverdiend. Op 9 juli staat de eerste training van de vernieuwde selectie op het programma. Op zaterdag 13 juli speelt Gemert op eigen veld de eerste oefenwedstrijd; thuis tegen eerstedivisionist Helmond Sport.

Gemert: Okonkwo; Michels, Brugmans (76. Bouw), Jacobs (76. Migchels), Hanenberg (61. Van den Broek), Meyssen, Van Gerven, Achten (61. Ben Rouba), Kizir (61. Herman), Kemper, Van Diepen.