Gemert boekt zege op Smitshoek: 3-1

28 september 2024

Gemert heeft zaterdagavond een belangrijke zege geboekt. Voor eigen publiek werd het 3-1 tegen Smitshoek, door twee doelpunten van Lex van Dijk en een van Dylan van Diepen.

De punten waren zeer gewenst met het oog op de ranglijst, maar natuurlijk ook in mentaal opzicht. De opdoffers tegen UNA en FC Winterswijk dreunden nog na richting het treffen met de Barendrechters. De overwinning maakt dat Gemert in een keer vier plekken klimt in de derde divisie B en weer vooruit kan kijken.

Trainer Reinald Boeren had een en ander aangepast. Ralf Kemper begon op de bank. De spitspositie was voor Ed Craenen. Job Michels kreeg een basisplaats toebedeeld als rechtsbuiten en middenvelder Jay van Lieshout keerde terug in de basis.

Gemert kende een vliegende start tegen de nummer zestien van de ranglijst. Smitshoek, afgelopen seizoen via de nacompetitie gepromoveerd naar de derde divisie, keek al na zes minuten tegen een achterstand aan. Lex van Dijk pantoffelde een vrije trap van grote afstand fraai tegen de touwen: 1-0.

Met die beauty spoelde de centrale verdediger de wrange nasmaak van het verloren midweekse bekerduel meteen weg. Gemert bleef het spel bepalen en leek een paar minuten later al op 2-0 te komen. Brent Achten deed alles goed, maar zijn schot spatte uiteen op de paal.

Nog eens vijf minuten later –  het kwartier was nog niet om –  werd de marge toch verdubbeld. Dylan van Diepen nam de corner, Lex van Dijk kopte de bal binnen en tekende zo voor zijn tweede doelpunt van de avond.

Wat een heerlijke start voor de zwartwitten, die in de eerste helft de zaken stevig onder controle hielden. Smitshoek werd in de 32e minuut even gevaarlijk, maar aan de andere kant kreeg ook Ed Craenen nog een kans.

Op slag van rust werd het nog mooier voor de thuisploeg. Na twee doelpunten uit standaardsituaties kwam er nu een voetballende goal uit. Job Michels bracht de bal voor vanaf rechts, Dylan van Diepen knikte knap raak: 0-3.

De opdracht in de rust was helder: blijf bij de les, laat Smitshoek niet meer terugkomen in de wedstrijd. Dat lukte eigenlijk vrij eenvoudig. Tot de 67e minuut. Uit het niets kwam Smitshoek op 3-1 door een kopgoal.

Even gingen alle alarmbellen af in het zwartwitte kamp. Tot dan toe was Gemert nauwelijks in de problemen gekomen, maar het doelpunt werkte als doping voor Smitshoek, dat een versnelling doorschakelde en op jacht ging naar de aansluitingstreffer.

Dat offensief leidde niet tot grote kansen, terwijl Brent Achten en Job Michels aan de andere kant wel dichtbij een vierde Gemertse treffer waren. Zeker Job had de wedstrijd in het slot moeten gooien.

Ondanks de comfortabele marge bleef er toch een bepaalde spanning hangen boven het kunstgras van sportpark Molenbroek. In de 88e minuut kreeg Smitshoek nog een uitgelezen kans op een hectische slotfase, maar Stefan Tielemans kon de kopbal van de Barendrechtse aanvaller onschadelijk maken.

Daarmee stelde hij de Gemertse aanhang gerust. Na een kans voor de ingevallen Ralf Kemper floot de scheidsrechter voor het laatst. Gemert koesterde de drie punten, de eerste overwinning na vier competitienederlagen en o zo lekker met het oog op de komende weken. Te beginnen met een uitwedstrijd tegen Rijnvogels in Katwijk, komende zaterdag om 14.30 uur.

GEMERT: Tielemans; Deben, Meyssen, Van Dijk, Van den Broek; Van Gerven (64. Crommentuijn), Achten (83. Vroomans), Van Lieshout (83. Hellings), Michels, Craenen (86. Kemper), Van Diepen (64. Herman).

Meer wedstrijdfoto’s van Frans Brzoskowski in het album op deze site.