Gemert pakt ook volle buit bij ASWH: 0-2

24 augustus 2024

Gemert 1 heeft opnieuw goede zaken gedaan. Na de 1-0 overwinning in de ouverture tegen SteDoCo pakte de ploeg van Reinald Boeren zaterdagmiddag opnieuw drie punten. Tegen ASWH werd het 0-2.

Op die uitkomst viel weinig af te dingen. Het is niet zo dat Gemert de pannen van het dak speelde, maar de zege op sportpark Schildman in Hendrik-Ido-Ambacht was dik verdiend. Zo tekenen de zwartwitten met zes uit twee voor een heerlijke seizoenstart, eentje die door de matige voorbereiding niet meteen in de lijn der verwachting lag.

In Zuid-Holland startte Gemert, dat niet kon beschikken over Eon Herman, met dezelfde elf als vorige week. Inclusief dus de Beek en Donkse jongeling Jay van Lieshout, die is overgekomen van de jeugd van Willem II en in de voorbije weken een sterke entree heeft gemaakt op sportpark Molenbroek.

De eerste dreiging zaterdagmiddag was van de thuisspelende promovendus, die vorig jaar afgetekend kampioen werd in de vierde divisie. In de 4e minuut zag Stefan Tielemans enkele ASWH-aanvallers voor zich opdoemen, maar de bal ging naast.

Daarna was er lange tijd sprake van een status-quo. Geen van beide ploegen kon een stempel drukken. Het spel was matig, van twee kanten. Pas in het laatste kwartier kwam de wedstrijd een beetje los. De eerste kans voor Gemert diende zich (pas) in de 33e minuut aan. Na een aanval over links kwam de bal voor de pantoffel van Ed Craenen, maar zijn schot spatte op de lat uiteen.

Nauwelijks een minuut later was het alsnog bijna raak, toen een voorzet van Dylan van Diepen van richting werd veranderd. De keeper van ASWH kon nog net redding brengen.

Aan de andere kant leidde een foute inspeelbal een kans in voor de ASWH, maar de thuisploeg profiteerde niet.

Zo gingen de ploegen met 0-0 rusten, maar had de Gemertse aanhang wel het gevoel dat er iets in het vat zou kunnen zitten.

Dat bleek ook snel na de hervatting. Na een aanvallende actie van Erwin van den Broek belandde de bal uiteindelijk bij Ed Craenen, die de bal met links binnenschoof. In de voorbereiding had de nieuwe aanwinst zich al laten gelden met enkele doelpunten, nu tekende hij voor zijn eerste competitietreffer.

Een belangrijke ook, want het sloeg een gaatje in de wetenschap dat Gemert net als vorige week tegen SteDoCo goed georganiseerd stond. Gedisciplineerd, verdedigend solide en weinig weggevend, onder leiding van het centrale duo Yentl Meyssen en Lex van Dijk.

ASWH kwam er eigenlijk alleen doorheen als Gemert zelf foutjes in de opbouw maakte.

Met die constatering in het achterhoofd betekende de 0-2 in de 63e minuut min of meer al de beslissing. Ralf Kemper werd binnen de beruchte lijnen in de rug geduwd, waarna de scheidsrechter de bal op de stip legde. Dylan van Diepen maakte het karwei af vanaf 11 meter, zijn tweede pingel van het seizoen, zijn tweede doelpunt ook.

ASWH had nog ruim een half uur, maar de Gemertse aanhang hoefde geen peentjes te zweten. Sterker nog, de ploeg had enkele kansen om de wedstrijd definitief in zijn plooi te leggen. De keeper had een reflex nodig om een kopbal van Ed Craenen onschadelijk te maken. Even later kreeg Job Michels, net ingevallen, vrij baan richting het ASWH-doel, maar hij schoot de bal in het zijnet.

In de slotfase had Stefan Tielemans nog één mooie redding in huis om een indraaiend afstandsschot van ASWH onschadelijk te maken, waarmee hij voorkwam dat het in de laatste minuten nog hectisch zou worden.

Voor de tweede keer op rij hield Gemert zo de nul, voor de tweede keer op rij werd een driepunter bijgeplust. Met een opperbest humeur gaat de ploeg zich nu opmaken voor een enerverende week die komen gaat. Aanstaande zondag komt TOGB op bezoek, woensdag 4 september gevolgd door de bekerwedstrijd tegen Excelsior’31.

GEMERT: Tielemans; Deben, Meyssen, Van Dijk, Van den Broek; Van Gerven, Achten, Van Lieshout (68. Crommentuijn); Craenen (86. Vercoelen), Kemper, Van Diepen (80. Michels)