Gemert verweert zich knap tegen Helmond Sport

13 juli 2024

De kop is eraf. Gemert speelde zaterdag zijn eerste oefenwedstrijd van het seizoen. Met slechts een paar trainingen in de benen bood de ploeg van Reinald Boeren knap verweer tegen eerstedivisionist Helmond Sport. Het werd 0-2 op sportpark Molenbroek.

De wedstrijd werd voorafgegaan door een indrukwekkende minuut stilte ter nagedachtenis aan Jochem van Asseldonk, de veel te vroeg overleden speler van het vierde elftal. Kippenvel voor het eerste fluitsignaal van de scheidsrechter.

Gemert miste nog een flink aantal spelers in de selectie door vakanties. Yentl Meyssen, Brent Achten, Noël van Gerven, Lex van Dijk, Wout Barten, Hazem Ben Rouba; ze verschenen allemaal nog niet aan het appèl om 17 uur. Van de externe versterkingen maakten Ed Craenen en Gijs Vercoelen hun debuut. Ook Mick van de Burgt – speler uit het O23-beloftenteam – kreeg een basisplaats toebedeeld. Dat gold ook voor Finn Bouw en Daan Hellings, die vorig seizoen al hun eerste meters maakten in het vaandelteam.

Zo kregen de Gemertse supporters een mooi inkijkje in de Gemertse kraamkamer, jonge talenten die de club in de komende jaren vooruit moeten helpen. Met name na rust, toen er flink werd doorgewisseld, was de gemiddelde leeftijd van de Gemertse equipe erg laag. Des te knapper dat de ploeg zo goed overeind bleef.

Nu moet gezegd dat Helmond Sport natuurlijk nog niet met het elftal aantrad die het in de eerste divisie moet gaan doen. Verre van zelfs. Er komen nog meerdere versterkingen aan en ook de nieuwe coach Kevin Hofland wisselde flink door. Het duel op sportpark Molenbroek was voor de Helmonders nog maar de tweede wedstrijd in de voorbereiding, na het 5-2 verlies tegen Fortuna Sittard vorige week.

Helmond Sport won dus en dat was dik verdiend, op basis van het vele balbezit. De ploeg kwam al heel snel op voorsprong door een fraaie vrije trap van nieuwe aanwinst Lennerd Daneels.

De vele supporters – de wedstrijd op sportpark Molenbroek was drukbezocht – dachten aan een walkover, maar zover kwam het niet, want Gemert groepeerde zich en bood in het restant van de wedstrijd goed partij. Tegenvaller was het uitvallen van Gijs Vercoelen. De nieuweling in de selectie van Reinald Boeren, woonachtig in Son en Breugel en afkomstig van het Belgische KFC Ezaart Sport, viel uit met een elleboogblessure. Hopelijk valt de ernst mee.

Zelf kwam Gemert tot enkele speldenprikjes, onder meer via de vleugels Eon Herman en Dylan van Diepen, maar de ploeg moest ook nog een tweede tegentreffer incasseren. Mohamed Mallahi maakte er 0-2 van.

Na rust werd er zoals gezegd flink gewisseld, maar Gemert stond ferm. Natuurlijk was het kwaliteitsverschil tussen de eerste- en derdedivisionist zichtbaar, maar Gemert gaf erg weinig weg en maakte het Helmond Sport flink lastig. Mallahi had de ultieme kans op 0-3, maar rekende buiten een prima redding van Stefan Tielemans, die Romeo Okonkwo in de rust had afgelost.

Daar bleef het bij qua Helmondse dreiging. Gemert kwam zelf paar keer in de buurt van de eretreffer, die de ploeg zeker verdiend had. Maar gezien de omstandigheden en het beperkte aantal minuten in de benen, konden de zwartwitten prima leven met de bescheiden 0-2 nederlaag.

Komende zaterdag speelt Gemert 1 de tweede voorbereidingswedstrijd. Opnieuw is het een interessant affiche. Jong Willem II komt naar sportpark Molenbroek. Let op: het aanvangstijdstip is enigszins bijzonder: 13.00 uur. De entree is ook dan gratis. Graag tot dan!

GEMERT: Okonkwo; Bouw, Vercoelen, Brugmans, Craenen; Crommentuijn, Van de Burgt, Hellings, Herman, Kemper, Van Diepen.

Reserves die allemaal in actie kwamen; Stefan Tielemans, Job Michels, Fabrizio Deben, Pepijn van Hout, Pepijn Vroomans, Jay van Lieshout, Sidi Kouroumi, Davlin de Winter.