Enorme deceptie Gemert in Noordwijk

20 september 2023

Gemert 1 is woensdagavond tegen een enorme opdoffer aangelopen in Noordwijk. Het bekerduel met SJC ging in de noodzakelijk geworden strafschoppenreeks verloren. De vierdedivisionist plaatste zich daarmee voor het eerst in de clubhistorie voor het KNVB-hoofdtoernooi.

Het zal voor Reinald Boeren en zijn staf een flink karwei worden om de koppies weer fris te krijgen voor komende zaterdag, als Sportlust’46, de nummer twee van de ranglijst, naar sportpark Molenbroek komt. De uitschakeling hakte er zo in, omdat Gemert zich terdege realiseerde dat de ploeg dit gezien de krachtsverhoudingen niet had mogen overkomen.

SJC verdiende een compliment voor de onverzettelijkheid, maar Gemert zocht de schuld toch vooral bij zichzelf. De nuchtere constatering is dat de ploeg voor de derde wedstrijd op rij niet tot scoren kwam. Woensdagavond was de laatste fase van de aanval, de laatste pass, zó slordig, dat de ploeg in negentig minuten maar mondjesmaat in scoringspositie kwam. Ondanks het vele balbezit, ondanks het surplus aan kwaliteit.

Gemert startte met Safa Kizir en Dylan van Diepen op de flanken. Eon Herman begon als wisselspeler. De ploegen hielden elkaar in de beginfase redelijk in evenwicht. Er lag wel veel ruimte voor Gemert, maar het euvel van de avond manifesteerde zich direct. De voorzetten, de corners, de laatste bal; ze waren zelden op maat. Dylan van Diepen en Matt Bolhuis hadden aardige kansen, maar ook SJC klopte een paar keer op de deur. Al meteen in de 2e minuut moest Stefan Tielemans ingrijpen.

Na rust dwong Gemert nog meer balbezit af. De ploeg – onder aanvoering van de uitblinkende Noël van Gerven en Yentl Meyssen – deed dat niet slecht, maar kon verder naar voren toe zelden een vuist maken. Naarmate de 2e helft vorderde, ging de knokkende thuisploeg steeds meer geloven in een stuntje. In de 73e en 77e minuut mocht Gemert Stefan Tielemans danken dat de nul op het bord bleef.

Aan de andere kant bleef Gemert – gesteund door veel meegereisde supporters – het amechtig proberen. Aan de werklust lag het niet. Noël van Gerven schoot een keer over en Ralf Kemper kreeg de bal net niet lekker mee. Daar bleef het bij, een veel te schamele buit gezien het Gemertse overwicht.

Toen Gemert in de slotseconde nog een keer ontsnapte, floot de scheidsrechter voor het einde. In de verlenging werd het echt een slijtageslag.  Eon Herman had een goede actie in huis, maar stuitte op de vuisten van de keeper. In de rebound schoot Job Michels over. Maar aan de andere kant kwam Gemert ook een paar keer goed weg. Over de gehele wedstrijd gezien kreeg SJC zeker zo’n goede, zo niet betere kansen dan Gemert.

Ook in de verlenging werd niet gescoord, waarna strafschoppen de beslissing moesten brengen en die vielen in het nadeel uit van Gemert. Wout Barten en Erwin van den Broek misten, Kees Brugmans, Ralf Kemper en Bram Jacobs prikten wel raak. Stefan Tielemans had bij de derde pingel een redding in huis, maar werd teruggefloten omdat hij te vroeg zou hebben bewogen.

SJC miste slechts één keer, waarna een feestje losbarstte in Noordwijk.

Gemert moet de kater nu snel wegspoelen. Zaterdagavond om 18.00 uur staat de ploeg op eigen veld tegen Sportlust’46 uit Woerden.

GEMERT: Tielemans; Deben, Meyssen, Jacobs, Van den Broek; Van Gerven, Achten (91. Brugmans), Bolhuis (105. Barten); Kizir (65. Herman), Kemper, Van Diepen (65. Michels)