Gemert en UNA houden elkaar in bedwang

17 september 2023

Gemert en UNA hebben elkaar zondagmiddag in Veldhoven in bedwang gehouden. Er werd op sportpark Zeelst niet gescoord, 0-0.

Het was de derde remise op rij voor de zwartwitten, de tweede 0-0 achter elkaar. Vorige week tegen AWC was er na afloop nog sprake van een lichte teleurstelling, zondagmiddag kon het Gemertse kamp goed leven met een punt.

UNA – Gemert was een wedstrijd zonder veel hoogtepunten. Toch boeide het treffen tussen de twee streekgenoten, die elkaar in de voorbije jaren al zo vaak zijn tegengekomen en zeker niet van elkaar willen verliezen. Bovendien heeft Gemert in Noël van Gerven en Eon Herman twee voormalige UNA-spelers in de gelederen.

UNA had in de eerste fase meer balbezit, maar kwam aanvankelijk niet verder dan twee dreigende inzetten. Die misten precisie, waardoor Stefan Tielemans in beide gevallen niet hoefde in te grijpen. De ploegen gaven elkaar weinig tot niets toe. De eerste Gemertse kans viel na een klein half uur te noteren. Een lange bal van Erwin van den Broek werd verlengd door Eon Herman, maar het schot dat volgde van Matt Bolhuis was een prooi voor UNA-doelman Stoskovic.

Die mogelijkheid was overigens een signaal dat Gemert beter in de wedstrijd kwam en meer grip op het spel kreeg. In de laatste 20 minuten domineerden de zwartwitten. Maar echt uitgespeelde kansen waren duur zondagmiddag, aan beide kanten.

Na rust sloeg de weegschaal een beetje door naar Veldhovense kant. De geelzwarten vonden elkaar wat gemakkelijker. In de 54e minuut had Eon Herman een kansje met een poging uit de draai na een corner, aan de andere kant kreeg Max van de Akker een dot van een kans, maar hij gaf de bal niet de gewenste richting mee.

Gemert moest wel achteruit, maar kan al het hele seizoen vertrouwen op een stevig fundament. De verdedigingslinie van Gemert is de minst gepasseerde van de hele derde divisie B (twee goals) en gaf ook zondagmiddag geen krimp. Ondertussen konden de zwartwitten nog regelmatig een speldenprik uitdelen. Zoals in de 69e minuut. Eon Herman had recht voor de pot iets teveel tijd nodig om de bal te controleren en uit te halen, waardoor het schot in extremis kon worden geblokt.

Zo hadden beide ploegen een paar momenten waarop ze het verschil hadden kunnen maken. In de allerlaatste seconde scheerde een Zeelster uithaal nog de bovenkant van de lat boven Stefan Tielemans. Maar het scorebord gaf bij het laatste fluitsignaal nog altijd 0-0 aan. En daarmee werden de zwartwitten beloond voor hun onverzettelijkheid.

Veel tijd om te herstellen van de slijtageslag, want dat werd het gaandeweg, is er niet, want de focus gaat alweer snel op komende woensdag. Dan staat de tweede voorronde van de KNVB-beker op het programma, uit tegen SJC uit Noordwijk. Dat duel begint om 20.00 uur. Komende zaterdag – aanvang 18.00 uur – wacht de volgende competitiewedstrijd, thuis tegen Sportlust’46 uit Woerden, de huidige nummer twee op de ranglijst. Een week om naar uit te kijken derhalve.

GEMERT: Tielemans, Deben, Meyssen, Jacobs, Van den Broek; Van Gerven, Bolhuis (85. Barten/90. Van Zutphen), Achten (85. Brugmans); Herman (80. Michels), Kemper, Van Diepen (80. Kizir)