Gemert en AWC scoren niet: 0-0.

10 september 2023

De wedstrijd Gemert-AWC eindigde zoals ie begon: met een 0-0 stand op het bord. Na negentig bloedhete minuten op sportpark Molenbroek had de zege er zeker ingezeten voor de zwartwitten. Zo miste Ralf Kemper halverwege de tweede helft een penalty.

Gemert staat nog altijd bovenaan in de derde divisie, samen met SteDoCo, en soms moet je accepteren dat je niet alles krijgt wat er in het vat zit. Zeker is dat AWC een stugge ploeg heeft, die moeilijk te kloppen is. Dat bleek al in de eerste drie duels van het nieuwe seizoen, en ook op sportpark Molenbroek. Bovendien voetbalden ook de Wijchenaren zondagmiddag een paar goede mogelijkheden bij elkaar.

Safa Kizir startte tegen zijn voormalige club in de basis. Dat ging deze zondag ten koste van Dylan van Diepen, die na rust inviel.

Gemert was vanaf de eerste minuut de ploeg met het meeste balbezit. Maar dat was ook een beetje de speelwijze van AWC, dat de zwartwitten bewust veel aan de bal liet en de gelederen gesloten hield. Dat deden ze goed, want de kansen die voortkwamen uit de Gemertse dominantie waren schaars. Een kopballetje van Ralf Kemper, een gesmoorde actie van Brent Achten, daar bleef het wel bij.

Eigenlijk kreeg AWC nog de beste kans van de eerste helft. In de 37e minuut mocht Bas Brussaard vanaf rechts uithalen. Stefan Tielemans redde.

Tegen het einde van de eerste helft was er nog dreiging van Eon Herman op links en via Safa Kizir en Matt Bolhuis op rechts, maar doelpunten vielen er niet.

Ook na rust liep het niet bepaald gesmeerd bij de Gemertenaren. Weinig spelers zaten echt in de wedstrijd. Het spelbeeld was vergelijkbaar met dat in de eerste helft. Gemert probeerde voor eigen publiek het meest de aanval te zoeken, had veel balbezit, maar ook nu kregen de zwartwitten nauwelijks tijd en ruimte in het strafschopgebied van de Gelderse opponent.

Ondertussen knepen de thuissupporters ‘m toen AWC-middenvelder Boy Visser in de 61e minuut aanlegde voor een vrije trap. Hij draaide de bal op de paal.

Reinald Boeren bracht vervolgens vers bloed met Dylan van Diepen en Wout Barten en dat gaf nieuwe energie. In de fase die volgde, had Gemert de wedstrijd naar zich toe moeten trekken. Dylan had bij zijn eerste actie bijna succes, maar stuitte na een fraaie solo op de doelman van AWC, Tijn van de Groes. Het was niet de laatste keer dat de goalie zich zou onderscheiden…

Niet veel later werd Ralf Kemper gevloerd in het strafschopgebied; penalty. De spits spotte met de ongeschreven voetbalwet dat je dan niet zelf achter de bal moet gaan staan. Van de Groes keerde zijn inzet vanaf 11 meter.

De aanvoerder van Gemert leek even later zijn revanche te pakken. Dylan had een fijne voorzet in huis, Ralf Kemper kopte de bal hard in, maar een katachtige reactie van Van de Groes smoorde het beginnende gejuich van de zwartwitte aanhang.

Zo bleef het spannend op sportpark Molenbroek. Gemert hoopte op meer, maakte daar ook aanspraak op, maar moest oppassen voor AWC, dat soms venijnig prikte, zoals bij de kans van Brussaard, waarbij Stefan op zijn post stond.

In de 90e minuut leek toch nog alles op zijn plek te vallen voor Gemert. Een snelle counter met Matt Bolhuis in de hoofdrol leidde tot een kans voor de net ingevallen Job Michels. De aanvaller gleed de bal in het zijnet.

In de allerlaatste Wijchense aanval kreeg vervolgens Youri Hubers nog een kans. Zijn kopballetje pal voor Stefan Tielemans ging voorlangs.

Zo was het niet goed, wel spannend, maar bleven de doelpunten uit op het hete kunstgras van de Gemertse arena. De 0-0 werd als een lichte teleurstelling ontvangen door het thuispubliek. Maar – om nog maar eens een oude voetbalspreuk van stal te halen: als je de wedstrijd niet kunt winnen, moet je ‘m in ieder geval niet verliezen. Gemert hield in ieder geval de nul en heeft samen met Barendrecht de minste goals tegen in de nog prille competitie.

De zwartwitten gaan zich nu opmaken voor de derby tegen UNA, zondag in Zeelst (Veldhoven).

GEMERT: Tielemans; Deben, Meyssen, Jacobs, Van den Broek (77. Hanenberg) ; Van Gerven, Bolhuis, Achten (64. Van Diepen); Kizir (77. Michels), Kemper, Herman (64. Barten).