Gemert met punt terug uit Zeeland

2 september 2023

Gemert 1 is zaterdag met een punt teruggekeerd uit het Zeeuwse Kloetinge. Het werd 1-1 tegen de promovendus en met die afloop konden de zwartwitten gezien het spelbeeld prima leven.

Kloetinge – Gemert – voor de zwartwitten misschien wel de eerste reguliere competitiewedstrijd op zaterdagmiddag in de historie – werd een attractieve confrontatie. Voetballend was het niet de beste pot van de zwartwitten, verre van, maar er viel gedurende negentig minuten veel te beleven: kansen, doelpunten, twee ploegen die afwisselend beter waren en spanning tot de laatste seconde.

Voorafgaand aan de wedstrijd werd een minuut stilte in acht genomen ter nagedachtenis aan Hein van Helvoort, oud-speler van de Gemertse A-selectie en jarenlang sponsor van de club. Hein overleed dinsdag op 63-jarige leeftijd.

Bij Gemert keerde Stefan Tielemans terug onder de lat. De doelman raakte begin dit kalenderjaar zwaar geblesseerd en stond een half jaar aan de kant. Hij was nog niet getest toen het Gemertse kamp in Zeeland al kon juichen. Er stonden 1 minuut en een paar seconden op de klok toen Eon Herman een duel op de rechterflank won, de bal voorzette en het hoofd vond van Ralf Kemper. De spits kopte raak; zijn eerste doelpunt van het nieuwe seizoen.

Een heerlijke start voor de zwartwitten dus. Kloetinge stond er wat verbouwereerd bij, maar pakte daarna de draad snel op. De Zeeuwse ploeg trok het initiatief naar zich toe met gedurfd voetbal en dwong Gemert terug. De zwartwitten vonden dat lange tijd wel oké en zochten waar mogelijk de snelheid van Dylan van Diepen en Jontje Herman in de omschakeling.

Maar gaandeweg vertaalde de dominantie van de thuisploeg zich toch wel in aardige kansen. In de 13e minuut stuiterde de bal voorlangs het doel van Stefan en vervolgens had spits Ruben de Jager twee prima kopkansen. Vooral de tweede, in de 27e minuut, was niet te versmaden. Hij raakte de bal vrij voor de pot helemaal verkeerd. tot opluchting van Gemert.

Het was op dat moment een verdiende gelijkmaker geweest, maar de thuisploeg kon het tempo niet volhouden. Richting het einde van de eerste helft werd Gemert sterker, of keerde op zijn minst het evenwicht terug. De zwartwitte equipe hield de marge van één goal vast tot aan de thee. Op dat moment had Yentl Meyssen het veld al verlaten. De centrale verdediger moest zich geblesseerd laten aflossen door Kees Brugmans.

Na de hervatting probeerde Kloetinge direct om Gemert weer vast te zetten, resulterend in een grote kans, maar opnieuw ontbrak het aan scherpte in de afronding van de Zeeuwen. Het offensiefje luwde en juist op een moment dat je het niet verwachtte, viel de gelijkmaker. Er werd na afloop nog lang over gediscussieerd; had de bal de lijn gepasseerd of haalde Kees Brugmans de bal niet op tijd weg? Feit is dat de assistent-scheidsrechter vlagde en de arbiter naar de middenstip wees.

Het spel bleef nadien boeien. Meteen na de 1-1 had Gemert een uitgelezen kans op de hernieuwde voorsprong. Safa Kizir – in de rust ingevallen voor Dylan van Diepen – bracht de bal voor de doelmond. Ralf Kemper zat erbij, maar de bal viel tegen de paal.

Drie minuten later kreeg Kloetinge-speler Zenya Deurloo zijn tweede gele kaart, waarna hij kon gaan douchen. Gemert voelde dat er wellicht nog iets mogelijk was en had een goede fase. Het kwam tot twee grote kansen. In de 82e minuut mocht Safa Kizir afdrukken. Dat deed hij niet slecht, maar een katachtige redding van doelman Mitchell Braafhart voorkwam de 1-2.

Vijf minuten later was het opnieuw bijna raak. De bal viel in het drukke strafschopgebied voor Bram Jacobs, maar weer Braafhart hield zijn ploeg in de wedstrijd.

Het was de fase dat Gemert er alsnog drie punten uit had kunnen slepen, maar dat was op basis van de hele wedstrijd misschien iets te veel van het goede geweest. In de slotfase drongen de tien van Kloetinge nog even stevig aan, wat in de allerlaatste seconde nog leidde tot een schietmogelijkheid.

Het bleef 1-1 en daarmee was Gemert tevreden. De ploeg is nog altijd ongeslagen, staat op zeven punten uit drie duels en gaat zich na het weekeinde opmaken voor de vierde speelronde; thuis tegen AWC uit Wijchen.

GEMERT: Tielemans; Deben, Meyssen (39. Brugmans), Jacobs, Van den Broek; Van Gerven, Bolhuis (75. Barten), Achten; Herman, Kemper, Van Diepen (46. Kizir).