Gemert pakt volle buit in eerste thuiswedstrijd

27 augustus 2023

Gemert heeft in de eerste thuiswedstrijd van de nieuwe competitie de volle buit gepakt. De ploeg won de regenachtige zondagmiddag met 2-1 van TOGB en is dus het nieuwe seizoen, zo kun je concluderen, voortvarend begonnen.

Gemert-TOGB werd een boeiende pot, die door een overtrekkende onweersbui pas later aanving. Gemert startte met de inmiddels bekende opstelling, met dien verstande dat Koen van den Tillaart het doel verdedigde. Romeo Okonkwo liep vrijdag een kwetsuur op tijdens de training en Stefan Tielemans is op de weg terug van een langdurige blessure en zat op de bank. Koen, 18 jaar en vorig seizoen nog in JO19-1, maakte daarmee koud een paar weken bij de selectie al zijn debuut voor de zwartwitten.

Gemert presenteerde zich in de eerste helft goed aan het Gemertse publiek. De ploeg van Reinald Boeren was de bovenliggende partij, wat binnen het kwartier resulteerde in een voorsprong. Het was een mooie aanval. Eon Herman spurtte het krijt van de linker zijlijn en zijn voorzet was op maat. Matt Bolhuis beloonde zichzelf voor een sprint over tientallen meters en opende de rekening door de 1-0 binnen te schieten.

Daarna kwamen de zwartwitten niet tot veel kansen, maar had de thuisploeg wel continu controle. TOGB kreeg in het eerste bedrijf welgeteld nul kansen. Tegen het einde van het eerste bedrijf was er wel wat meer dreiging van de Zuid-Hollanders, maar Gemert had toch weinig moeite om de voorsprong mee naar de kleedkamers te nemen.

Na rust nam de onvoorspelbaarheid toe. Zonder zelf de sterren van de hemel te spelen, kwam Gemert eigenlijk niet in de problemen. Tot de zeventigste minuut. Een ongelukkig moment in de defensie bracht TOGB op gelijke hoogte. Een terugspeelbal van dichtbij kon door Koen van den Tillaart niet gecontroleerd worden, waarna de bal langzaam tegen de touwen stuiterde.

Die opdoffer werkte even door. Niet veel later kwam TOGB met tien man te staan door de tweede gele kaart voor Jordan Weegman, die vroegtijdig moest vertrekken. Dat pakte aanvankelijk niet in het voordeel van de thuisploeg uit, gek genoeg. TOGB schakelde een extra tandje bij en bij Gemert was de organisatie even zoek. De zwartwitten kwamen goed weg bij een bal op de lat van TOGB.

In het laatste kwartier herstelde Gemert de orde. Het kwam nu aan op hard werken, maar dat deden de zwartwitten dan ook. Bram Jacobs kopte net over uit een voorzet van Dylan van Diepen en even later kon sportpark Molenbroek alsnog juichen. In alle drukte voor de doelmond van TOGB was Brent Achten het meest alert. De middenvelder zette als eerste zijn schoen tegen de bal en tekende zo in de 88e minuut voor de 2-1.

Het is alweer de derde goal van de nieuweling van Gemert. Brent scoorde tegen Kampong, tegen TEC en nu dus opnieuw, ten teken dat de aanpassing bij zijn nieuwe club voorspoedig is verlopen.

Op basis van negentig minuten was het een dikverdiende overwinning voor Gemert, dat dit seizoen nog altijd ongeslagen is en komende zaterdag met een goed gemoed afreist naar het Zeeuwse Kloetinge.

GEMERT: Van den Tillaart; Deben, Meyssen, Jacobs, Van den Broek; Van Gerven, Bolhuis (84. Barten), Achten; Van Diepen (89. Brugmans), Kemper (89. Hanenberg), Herman (73. Kizir).

Meer foto’s van onze fotograaf Frans Brzoskowski in het album op deze site.