Beroerde middag Gemert in Zeelst

1 december 2019

De laatste keer dat UNA en Gemert elkaar in competitieverband troffen, was tien jaar geleden. Maar het weerzien is de zwartwitten slecht bevallen. De ploeg van Reinald Boeren kreeg zondagmiddag een flink pak rammel op het sportpark in Veldhoven. Het werd 5-1.

Zo’n grote nederlaag, dat was Gemert (gelukkig maar) lang niet overkomen. Maar de cijfers spraken boekdelen. Met name in de tweede helft werd het verschil gemaakt en sloeg UNA de Gemertse aspiraties ferm aan diggelen.

Gemert trad in Zeelst aan met Kees Brugmans op de linksbackpositie. Hij kreeg de voorkeur boven Justin Houwers. Lars Teuben is herstellende van een operatie aan zijn keelamandelen.

Dat er zo’n sof uit zou rollen, had voor rust nog niemand kunnen bevroeden. In de beginfase tastten de twee ploegen elkaar een beetje af, maar de eerste gevaarlijke momenten waren voor Gemert. Willem den Dekker kreeg een schietkans na een ingestudeerde hoekschop en testte UNA-doelman Jannick Derix voor de eerste keer.

Niet veel later liet UNA voor het eerst van zich horen, en meteen was het raak. Er kwam een beetje geluk bij kijken voor de thuisploeg. Een schot belandde pardoes in de voeten van Mart van de Gevel, die zich dat buitenkansje niet liet ontnemen.

Zo stond het in de 10e minuut 1-0 voor UNA en moest Gemert in de achtervolging. Met name het middenstuk van de eerste helft was voor Gemert een sterke fase, met veel offensieve dreiging. Een mooie aanval via Thijs van Pol en Ralf Kemper leidde bijna tot de gelijkmaker, maar Joost Habraken kwam een teenlengte tekort om de bal binnen te glijden. Niet veel later  probeerde Thijs van Pol het bij een corner.

De twee kansen bleken de opmaat tot de gelijkmaker, die uiteindelijk in de 27e minuut viel. Thijs van Pol werd diepgestuurd door Joop Daniëls en mocht alleen richting Derix. De spits bleef uiterst koel, omspeelde de doelman en prikte de 1-1 binnen.

Dat was op dat moment een verdiende beloning. Maar in plaats van door te duwen, zakte de ploeg in het slotfase van de eerste helft weer een beetje weg. Bono Barten moest tot twee keer tot gestrekt, eerst bij een voorzet vanaf rechts, vervolgens toen UNA’s rechtsbuiten Rob van Boekel alleen voor hem opdook.

De goal viel alsnog. De Gemertse achterhoede had de organisatie niet op orde bij een Veldhovense vrije trap vanaf rechts. De bal belandde bij Mart van de Gevel, die bij de tweede paal teveel ruimte kreeg en zijn ploeg opnieuw aan een voorsprong hielp.

Het was een slecht moment, zo kort voor rust, maar ondanks de achterstand had de Gemertse aanhang er halverwege nog wel vertrouwen in. Maar al snel  na de hervatting ebde dat geloof in een goede afloop weg. UNA was in de tweede helft beter, had het middenveld onder controle en was veel dreigender dan Gemert. Terwijl veel toeschouwers nog op de terugweg waren van de warme kantine, lag de bal al bijna achter Bono Barten. Weer een paar minuten later had Van Boekel een grote kans.

Gemert kreeg maar geen grip op het duel, maar noteerde toch een goede kans om op gelijke hoogte te komen. Een voorzet van Thijs van Pol kwam via tussenstation Joop Daniëls bij Ralf Kemper terecht. De aanvaller draaide zich vrij, maar het schot scheerde voorbij aan de verkeerde kant van de paal.

Dat had een kantelmoment kúnnen zijn. Dichterbij de punten zou Gemert vervolgens niet meer komen. In de 70e minuut zorgde Nick Tielemans met een knal vanaf de rand van het zestienmetergebied voor de 3-1 en daarmee de beslissing. De geest was uit de fles bij de Zeelster ploeg, die Gemert er in die periode slecht liet uitzien. UNA liep binnen tien minuten uit naar 5-1 via doelpunten van Sten Senders (een mooie lob over Bono Barten heen) en Rob van Boekel.

Zo werd het al met al een heel vervelende middag voor het Gemertse kamp, dat twee weken heeft om de wonden te likken. Volgend weekend is de ploeg vrij. Er wacht nog één wedstrijd voor de winterstop: op zondag 15 december uit tegen DEM (Beverwijk).

GEMERT: Barten; Leijten, Jacobs, Westerlaken, Brugmans, Habraken, Brouwers (82. Ben Rouba), Daniëls (73. Kreekels), Den Dekker (87. Den Dekker), Kemper, Van Pol.

Meer wedstrijdfoto’s, gemaakt door Silke van den Boogaard, vind je in het album op deze site.