Zure nederlaag Gemert

6 december 2015

Gemert 1 stapte zondagmiddag met een flinke kater in de bus voor de terugreis uit Bergen op Zoom. Op bezoek bij sv DOSKO ging de ploeg van trainer Bert Ruijsch onnodig onderuit. Het werd 3-2.

De zwartwitten willen graag aansluiting houden bij de toppers en hadden in west-Brabant goede zaken kunnen doen. Maar het pakte anders uit in een duel dat bepaald werd door momenten. Het kunstgrasveld op sportpark Meilust is klein, waardoor er weinig ruimte is om te voetballen. Daarbij stond er een straffe wind. Alles bij elkaar waren de omstandigheden weinig ideaal voor goed voetbal en kwam het in negentig minuten vooral aan op opportunisme en strijd.

Gemert – met Bart van Berlo terug in de basis na een schorsing – kreeg in de zestiende minuut een flinke duw in de rug. De bal werd uit een corner binnengeknikt door Jasper Lalisang. Doelman Lodiers van DOSKO leek te redden, maar liet de bal uit zijn handen vallen, waarna Vincent Buijssen het openingsdoelpunt binnentikte. De zwartwitten hadden nadien controle over de wedstrijd. De ploeg heeft voetballend meer in huis dan DOSKO, kreeg niet veel kansen, maar kwam verdedigend geen moment in de problemen, De Gemertse aanhang zat met een gerust gemoed aan de kant,. Na ruim een half uur kreeg Vincent Buijssen een goede mogelijkheid op de 0-2, maar zijn poging werd gepakt door Lodiers.

De gelijkmaker kwam volledig uit de lucht vallen en ontstond vanuit een stilstaande spelsituatie. Een vrije trap werd ingedraaid, Sven van Ommeren kreeg de bal niet verwerkt, waarna het leer tegen het aluminium stuiterde, voor de voeten van Steven van der Spek. De Bergenaar schrok er zelf van en tikte de bal toch maar over de lijn. Van Ommeren kreeg vervolgens geel, omdat hij bij de scheidsrechter zijn beklag deed, maar hoe dan ook: vanuit het niets stond plotseling de 1-1 op het scorebord en dat gaf DOSKO nieuwe energie.

Na de hervatting deed Gemert het opnieuw goed. De tweede helft was nog maar drie minuten oud toen Thijs van Pol aanzette voor het voetballende hoogtepunt van de middag. Vanaf de rechterkant dribbelde en soleerde de spits het strafschopgebied binnen om vervolgens met een vlammend schot in de kruising af te ronden. Een werkelijk prachtig doelpunt, 1-2.

Maar opnieuw zonder enige waarschuwing vooraf in de vorm van een dreigende aanval of een offensief kwam de thuisploeg op gelijke hoogte. Dit keer gebeurde dat al een minuut later. Uit een corner kwam de bal via wat gekluts terecht net buiten het zestienmetergebied. Het schot dat volgde werd van richting veranderd door DOSKO-verdediger Toon Jochems, waarna Van Ommeren kansloos was. Opnieuw een goal uit het niets, opnieuw een domper voor Gemert: 2-2.

Sportpark Meilust werd nog meer dan het al was een toneel van strijd en spierballenvoetbal. De teams gaven elkaar geen millimeter toe en wie dat wel zou doen, zou het onderspit delven. In de 66e minuut kwam de 3-2 op het scorebord. Sven van Ommeren kon met een uiterste krachtsinspanning een inzet keren, maar bij de tweede paal was Nick Nuytemans er als eerste bij.

Het bleef nadien ongemeen spannend in Bergen op Zoom. Het was geen goede wedstrijd, wel een échte wedstrijd. Bij Gemert kwamen Yoeri Vissers en Ralf Kemper voor Mark Kuijpers en Joost Habraken. Gemert zette aan, maar kwam ook goed weg toen Sam van de Kreeke dichtbij de 4-2 was: Sven van Ommeren redde.

Gemert bleef aandringen en kwam tot een aantal schotpogingen, maar kon in de resterende tijd niet meer toeslaan. Daardoor werd – opnieuw in een uitwedstrijd – een zure nederlaag geleden, eentje waarvan iedereen in het Gemertse kamp het gevoel had dat die onnodig was. En daardoor extra pijnlijk…

GEMERT: Van Ommeren; Brugmans; Van Berlo, Mark van Dijk, Kuijpers (75. Vissers); Leijten, Lalisang, Erik van Dijk; Habraken (75. Kemper), Van Pol, Buijssen.