Zure middag Gemert in Oss

8 november 2015

Twee rode kaarten, nul punten en een enorme dosis chagrijn, dat was de sombere buit van de uitwedstrijd van Gemert 1 bij sv TOP. De misstap van de zwartwitten betekende de eerste punten voor de thuisploeg.  Het werd zondagmiddag 3-1.

Gemert incasseerde op het sportpark van sv TOP al na een paar minuten de eerste tegenslag. Jens Leijten werd het veld gestuurd. Terwijl de toeschouwers van beide kampen betwijfelden of er überhaupt sprake was van een overtreding, toverde de scheidsrechter zomaar een rode kaart tevoorschijn voor de schouderduw van de Gemertse back. Doorgebroken speler, vond hij, en iedereen was het erover eens; dit is veel te zwaar gestraft.  In de week dat Jens Leijten werd vrijgesproken van de ene rode kaart krijgt hij de volgende alweer aan zijn broek.

Gemert moest met tien man verder, maar bleek desondanks opgewassen tegen sv TOP. Terwijl de arbiter verder ging met het wekken van verwarring, waren de beste kansen voor de zwartwitten, onder meer via Vincent Buijssen.

De rust werd gehaald met een 0-0 stand. Na de hervatting kwamen de tien van Gemert op voorsprong. Eerst verprutste Vincent Buijssen de gemakkelijkste kans  (de penalty werd gestopt door oud-Gemert-goalie Niek Antonides), maar niet veel later maakte de Gemertse aanvaller dat foutje goed door de 0-1 binnen te schieten als bekroning van een prima solo.

Ondanks de rode kaart leek het voor Gemert dus toch nog goed te komen. De voorsprong was trouwens op basis van het veldspel en de kansen dik verdiend.

Groot was daarom de verrassing én de teleurstelling dat het alsnog misging. Gemert slaagde er niet in om het duel ‘dood’ te maken door teveel kansen te missen.  Jordy Gutte bracht de Ossenaren op gelijke hoogte en niet veel later leidde een foute uitttrap van Sven van Ommeren de 2-1 in. Via Alibasic kwam de bal bij Anwar Tuithof, die de Gemertenaren in mineurstemming bracht.

TOP was op jacht naar de eerste punten van het seizoen, terwijl Gemert het onheil niet meer kon keren. Sterker nog, het werd allemaal nog erger. Bart van Berlo werd met een rode kaart naar huis gestuurd en met negenen moest Gemert ook nog de derde Osse treffer slikken. Nadat Jasper Lalisang nog een mooie kans had op de gelijkmaker, maakte Tuithof er in de tegenstoot 3-1 van. De ploeg van trainer Chris van den Dungen had tot zondag vier keer gescoord en voegde in negentig minuten tegen Gemert drie doelpunten aan dat totaal toe.

Aan de top van de hoofdklasse lijkt nu een schifting te ontstaan, waarbij Dongen, Vlissingen en EHC zich voorzichtig losmaken van hun achtervolgers. Voor Gemert zit er vooralsnog niet meer in dan een positie in de middenmoot. Volgende week zondag gaat de ploeg op zoek naar eerherstel met opnieuw een uitwedstrijd in Oss, ditmaal tegen DESO.

GEMERT: Van Ommeren; Leijten, Mark van Dijk, Brugmans, Kuijpers; Van Berlo, Erik  van Dijk (70. Habraken), Lalisang; Kemper, Van Pol, Buijssen.