Thijs van Pol: ‘Ik zie veel perspectief’

20 december 2018

Thijs van Pol keerde afgelopen zomer terug bij vv Gemert. Een half jaar later heeft hij geen last meer van zijn rug, staat hij aan kop van het topscorersklassement in de hoofdklasse B en doet hij met Gemert mee om de prijzen. Kortom: een fraaie tussenbalans.

Thijs van Pol herinnert zich het moment dat hij in het voorjaar zijn contract tekende op sportpark Molenbroek. Lopen ging nog moeilijk, de revalidatie na zijn rugblessure was nog in volle gang. Maar bij de eerste training in de voorbereiding kon de spits al aanhaken. ,,Wat dat betreft is het helemaal volgens planning gegaan”, vertelt de Gemert-speler nu het kerstreces is begonnen. ,,Ik heb twee voorbereidingswedstrijden gemist, maar vanaf de competitiestart heb ik eigenlijk geen klachten meer gehad. Het is uitgepakt zoals ik hoopte.”

De rug zal altijd om extra aandacht blijven vragen. ,,Vroeg opstaan op de wedstrijddag, de rug goed voorbereiden en na de wedstrijd goed laten herstellen. Continu zorgen dat de randvoorwaarden in orde zijn, dan heb ik er zowel bij dagelijkse activiteiten als op het veld geen last van.”

Van Pol werd op sportpark Molenbroek met open armen verwelkomd. Dat voelde hij. ,,De verwachtingen waren best hoog, nu ik terugkwam van een eerstedivisieclub. Ik had wel zoiets van: ho, ho, wacht nog maar even. Met zo’n blessure kom je toch anders binnen dan dat je volledig fit bent.”

Maar eenmaal met het zwartwit over de schouders deed hij waar hij twee jaar eerder, bij zijn vertrek naar FC Oss, mee gestopt was: belangrijk zijn voor het team, het voortouw nemen en vooral: scoren. Inmiddels heeft hij er al weer dertien achter zijn naam; meer dan wie dan ook in de hoofdklasse B.

Dan weet je dat er interesse komt van hoger spelende clubs. Dat geldt ook voor Van Pol. Er zijn gesprekken geweest, maar inmiddels heeft de Astenaar aangegeven dat hij in principe ook volgend seizoen bij Gemert speelt. ,,Zeg in het voetbal nooit nooit, maar ik heb eerder uitgesproken dat ik hier echt iets wil opbouwen. Daar zal ik dan niet snel van afwijken. Ik speel hier met plezier, privé past het, het is een bewuste keuze. Ik zie bij Gemert gewoon veel perspectief.”

Want niet alleen met de captain persoonlijk, maar ook met de ploeg gaat het goed, resulterend in een plek in de top van de hoofdklasse B. Het bekerduel met Feyenoord op 27 september was bovendien een absoluut hoogtepunt voor de hele club. Thijs: ,,Die wedstrijd, met alles wat eromheen gebeurde, heeft ons als team snel dichter bij elkaar gebracht. Ook voor de nieuwe jongens was dat belangrijk, zo vroeg in het seizoen. Een paar dagen later pakken we Groene Ster op eigen veld. Dan zie je iets groeien.”

De spits roemt de drive in het elftal. ,,De wil om te presteren, die zit er erg in. Die maakt ons sterk. De trainer speelt daarin ook een grote rol. Ik merk dat we een bepaalde mentale omslag aan het maken zijn. In de benadering van wedstrijden, van trainingen. Iedereen moet daarin mee, de trainer is daar vrij duidelijk en hard in. Gemert staat er de laatste jaren om bekend dat het een dipje heeft na de winter. Maar door die ontwikkeling gaan we denk ik niet zo gauw meer twee keer achter elkaar verliezen.”

De hoofdklasse is eigenlijk vanaf dag één erg aantrekkelijk: spannend, met een brede top van vijf à zes ploegen die de kopgroep vormen. Met als gevolg: veel toppers. Thijs: ,,Er zijn tot dusverre geen uitschieters. Ik hoop dat wij dadelijk met goed voetbal zelf die uitschieter worden en ons los kunnen maken van de rest. Op Baronie na hebben we nu alle ploegen gehad en conclusie is dat we van niemand hoeven te verliezen. Er zit voor mijn gevoel nog veel rek in. Als we de groep fit  houden, kunnen we er straks voor gaan.”