Gemert 110 jaar; terugkijken op….eind jaren ’70

3 augustus 2022

Op 15 oktober bestaat vv Gemert 110 jaar. In drie artikelen blikken we in de komende maanden terug op evenveel succesperiodes van het vlaggenschip. Deel 1: drie titels op rij eind jaren zeventig.

Het is 45 à 50 jaar geleden, maar namen van scheidsrechters en tegenstanders, spelmomenten en standenlijsten: alle details komen weer moeiteloos bovendrijven als ze vertellen over de tijd van toen.
Aan tafel zitten André Meulendijks en Ad Vaessen, twee vaste krachten van het elftal dat eind jaren zeventig drie keer op rij kampioen werd en vv Gemert katapulteerde van de vierde naar de eerste klasse.
Gemert speelt inmiddels 28 jaar in de hoofdklasse of hoger, dus voor de jongste generaties is het nauwelijks voor te stellen dat de zwartwitten jarenlang anoniem ronddobberden in de vierde klasse, zoals in de eerste helft van de jaren zeventig.

Johnny Smits op de schouders bij de titel in de 4e klasse (’77). Links Frans-Jozef Vos.

Maar in de zomer van ‘76 veranderde er veel. Harry Bressers was een jaar eerder verkozen tot nieuwe voorzitter en Jan Renders – oud-speler van PSV en vijfvoudig international – werd aangesteld als trainer. En daarmee ging er een andere wind waaien. ,,Jan ging er niet voor 100, maar voor 150 procent voor”, zegt Ad Vaessen. ,,Hij was erg van de discipline; het werd minder vrijblijvend.”
André: ,,Onder Jan werd er altijd getraind, écht altijd. Als je doordeweeks onverhoopt een keer niet kon, dan zorgde hij dat je vrijdagavond of zaterdagochtend kon inhalen. Jan was bij wijze van spreken bereid om ‘s nachts naar het sportpark te komen.”

Impuls voor de selectie
Ook de selectie kreeg een impuls. Middenvelder Gert Peijs kwam en Ad en Piet Vaessen kwamen over van de Helmondse hoofdklasser HVV. Het resulteerde direct in een topseizoen. Ad: ,,We bleven dat jaar ongeslagen, hadden 9 doelpunten tegen en 44 voor.”

Maar ook het Helmondse Rood-Wit’62 boekte uitzonderlijke cijfers. De titelstrijd mondde uit in een beslissingsduel. Sportpark ‘t Heereind in Beek en Donk herbergde zo’n vijfduizend (!) toeschouwers. André en Ad kunnen zich die wedstrijd tot in detail herinneren. André: ,,Ik kwam dat seizoen net als jeugdspeler door. Als je dan zo’n wedstrijd mag spelen, voor zoveel volk, en ook nog eens winnen, dat maakte echt wel indruk.”

André Meulendijks en Ad Vaessen anno nu.

Vervolgens ging het ook in de derde klasse crescendo en kon de kurk opnieuw van de champagne. En de voorspoed hield aan, ook in de tweede klasse. Ad: ,,We hadden zo’n ingespeelde groep; de kern was al jaren bij elkaar. De spelers groeiden mee naar het hogere niveau. In de tweede klasse kregen we in elf thuiswedstrijden twee goals tegen.”
André: ,,We hadden de minst gepasseerde achterhoede bij de amateurs van Nederland. Met Johnny Smits als sluitpost; een geweldige lijnkeeper. Het zat potdicht. Als we zelf een keer scoorden, waren we al een heel eind.”

De derde titel in successie werd binnengehaald door een 0-4 overwinning op Vlijmense Boys door treffers van Gert Peijs, André Meulendijks en Ton Vogels (2x). Gemert stond op zijn kop. Opnieuw.

‘Heel mooie tijd’
De sprong van de vierde naar de eerste klasse is nog altijd een van de grootste successen in de clubhistorie. André Meulendijks en Ad Vaessen kijken er met veel plezier op terug. ,,Het was een heel mooi tijd”, zegt André. Ad: ,,Op het veld, maar ook zeker daarbuiten; bij uitstapjes en na afloop van de wedstrijden; het was altijd gezellig.”

Ad speelde nog enkele seizoenen met Gemert in de eerste klasse en stopte daarna. André Meulendijks nam uiteindelijk in 1988 afscheid, na dertien seizoenen en 65 competitiedoelpunten in de hoofdmacht.

Wedstrijdfragment met rechts Erik van de Westerlo, links André Meulendijks.