Succesvolle reanimatiecursus bij vv Gemert

21 december 2016

Op maandagavond 19 december startte een vertegenwoordiging vanuit kantinepersoneel, terreinmeesters en zaterdagorganisatie van vv Gemert,  in totaal zo’n 25 personen, met een reanimatiecursus. De cursus werd onder professionele leiding gegeven door Rode Kruis-vertegenwoordigers; een paar opleiders die wekelijks zo’n cursus verzorgen en een ‘lotuspatiënt’ om, indien gewenst, als slachtoffer te fungeren.

Vooraf werd er een presentatie gegeven met de feitelijkheden en het waarom van de cursus. Zo hoorden we het volgende voorbij komen:

• ‘Meestal moet je, als het eenmaal aan de hand is, een naaste van je reanimeren;
  • ‘Ga niet de defibrillator (AED) halen als de patiënt ondertussen sterft’;
  • ‘Bij twijfel altijd starten met reanimeren’;
  • De eerste 6 minuten zijn cruciaal’;
  • Op het moment dat je 112 belt blijven ze aan de telefoon en start de eerste ambulance, als je moet reanimeren start de tweede ambulance en wordt het First Responder team opgeroepen, inclusief een tiental vrijwilligers die zich hebben aangemeld als vrijwilliger.

Er zijn 2 oproepsystemen in Nederland: HartslagNu en HartveiligWonen. Op basis van uw postcode wordt u automatisch aangemeld bij het oproepsysteem in uw regio.

Een hele groep professionals en vrijwilligers, maar het werkt wel!

Na de presentatie mochten we aan de slag met pop of lotuspatiënt om het geleerde van de presentatie om te zetten in de praktijk. De aanwezigen waren divers; jong, oud, man, vrouw, knap, lelijk, dik, dun, klein, groot, maar maakte allemaal niet uit. De sfeer was goed en iedereen kreeg uitgebreid de kans om de patiënt te ‘redden’. Naast het reanimeren werd er ook nog geoefend met het opheffen van een verstikking en om iemand in een stabiele zijligging te plaatsen. Met de juiste techniek legt/draait iemand van 50 kg zomaar een persoon om van 150 kg!

Ondanks de positieve sfeer die natuurlijk ook heel belangrijk is, bleef in de achtergrond de serieuze ondertoon hangen dat je het wel moet kennen/weten als het om het echt gaat! En dat we het ook serieus hebben gedaan blijkt uit het feit dat we er allemaal erin geslaagd zijn om de diploma reanimeren te behalen.

Of we het geleerde ook in de praktijk willen brengen? Nee natuurlijk niet, maar niemand kan zeggen dat wij van vv Gemert er niet klaar voor zijn als het wel moet! Alle geslaagden: respect en hartelijk gefeliciteerd.