Punt na slijtageslag in Halsteren

14 februari 2016

Gemert 1 heeft zondagmiddag één punt overgehouden aan de wedstrijd in en tegen Halsteren. Met dat resultaat kon het zwartwitte kamp leven. De eerste helft was voor Gemert, de tweede voor Halsteren.

Het werd een boeiend gevecht op sportpark De Beek in Halsteren. Twee ploegen die al sinds november wachten op een overwinning maakten er in moeilijke omstandigheden – de grasmat was niet slecht, wel zompig – een ware slijtageslag van. Daarin bleef Gemert in de tweede helft overeind. Typerend was de ultieme reddingsactie van Ronny van den Elzen in de slotminuten. Halsteren-speler Boushaba was Sven van Ommeren al voorbij, maar stuitte alsnog op de Gemertse linksback, die er zich met zijn hele hebben en houwen voor gooide.

Gemert startte zonder de geblesseerde Youri van Brussel, Vincent Buijssen en Davy Vermeulen. Bart van Berlo speelde als rechtsback, Jens Leijten rechts op het middenveld. De eerste dreiging kwam van de kant van Halsteren. De in de Halsterense selectie teruggekeerde Tiago testte Sven van Ommeren met een laag schot en was daarna ook nog een paar keer gevaarlijk vanaf links.

Zo rond het kwartier namen de zwartwitten het over. De ploeg kreeg ook direct kansen. In de 22e minuut kreeg Yoeri Vissers vrij baan richting Halsteren-doelman Roy de Weert na een snelle counter via Thijs van Pol. De keeper bleef nog de baas. In de minuten daarna meldden Thijs van Pol en Joost Habraken zich gevaarlijk bij het vijandelijke doel. Het doelpunt hing in de lucht en viel uiteindelijk vanaf elf meter. Een overtreding op Thijs van Pol in het zestienmetergebied werd bestraft door de scheidsrechter en verzilverd door Joost Habraken: 0-1.

Gemert bleef daarna de betere partij en kreeg ook kansen om de marge te vergroten. In de slotminuut van de eerste helft joeg Yoeri Vissers de bal vanaf 25 meter op de lat. Thijs van Pol stond klaar om de rebound binnen te knikken, maar werd teruggefloten vanwege buitenspel.

Het was het enige wat Gemert zich mocht verwijten: dat de voorsprong halverwege slechts 0-1 bedroeg. En na rust zou die constatering nog eens extra zuur worden, want de tweede helft was voor de thuisploeg. De gelijkmaker viel al snel na de hervatting. Rik Schouw maakt er 1-1 van, waardoor Halsteren nieuwe moed kreeg.

Nog meer kwam het nu aan op persoonlijke duels, kracht en strijd. Halsteren domineerde, Gemert probeerde in de tegenstoot toe te slaan. Saai werd het nooit. De thuisploeg was dreigender, zoveel was zeker. Tiago had de 2-1 op zijn schoen, maar stuitte op Sven van Ommeren.

Gemert toonde overlevingsdrang. De ploeg knokte zich helemaal leeg. In het laatste deel van de tweede helft sloeg de vermoeidheid toe, met name bij de Gemertse middenvelders, maar ook Halsteren voelde de benen vollopen. Zo werd de 1-1 mee naar de finish gesleept, al was daar nog wel de sliding van Ronny van den Elzen voor nodig. Boushaba was alles en iedereen al voorbij, maar had niet meer gerekend op de inschuivende Gemert-verdediger.

De 1-1 was terecht op basis van de veldverhoudingen. Gemert snakt weliswaar naar een overwinning, maar trainer Bert Ruijsch kon leven met het puntje. ,,Ja, ik ben wel tevreden. De strijd en beleving waren prima. Na de vermeende kritiek dat het allemaal wat te lauw zou zijn: ik heb het vandaag niet gezien. Ook het speelplan klopte, want voor rust hadden we eigenlijk met 0-2 of 0-3 voor moeten staan. Na rust valt het tegendoelpunt te snel. Houd je iets langer de 0-1 vast, dan krijg je vanzelf meer ruimte. Het is ‘maar’ een punt, maar wel een heel belangrijk punt. Nu zondag tegen Groene Ster, op eigen veld, die wedstrijd pakken.”

GEMERT: Van Ommeren: Van Berlo, Brugmans, Mark van Dijk,  Van den Elzen, Leijten, Vissers, Erik van Dijk, Lalisang, Habraken (80. Kemper), Van Pol.