Opleiding vv Gemert beoordeeld als Regionale Jeugdopleiding!

7 februari 2019

In maart hebben we u al gemeld dat we als vv Gemert een kwaliteitscertificaat voor de jeugdopleiding wilden halen. Het certificeringsbedrijf NMC Bright heeft, in samenwerking met de KNVB, hiervoor kwaliteitsnormen opgesteld waarmee elke geïnteresseerde club objectief kan worden beoordeeld. Het betreft een integraal kwaliteitsprogramma voor de gehele voetbalpiramide, zowel betaald voetbal als amateurvoetbal. Alle clubs worden aan dezelfde normen getoetst, zowel op organisatorisch, bestuurlijk als technisch vlak.

Er zijn vier mogelijke certificaten:

• Internationale jeugdopleiding (PSV, Ajax, Feyenoord, AZ, Utrecht en Vitesse zijn hiervoor gecertificeerd)
  • Nationale jeugdopleiding (ADO, NEC, Groningen, Heerenveen, Sparta, Twente, NAC, PEC, Volendam, Willem ll en Roda JC)
  • Regionale jeugdopleiding (Emmen, Cambuur, Excelsior, FC Den Bosch, De Graafschap, FC Dordrecht, Fortuna S., MVV, Eindhoven, Go Ahead, VVV, Almere City en nog 40 amateurclubs, waaronder De Treffers, UDI en UNA)
  • Lokale jeugdopleiding (47 clubs, waaronder Blauw Geel en Orion)

We zijn toen een traject gestart waarbij we als jeugdopleiding geheel zijn doorgelicht en we uiteindelijk ‘Lokale jeugdopleiding’ zonder inspanning binnenhaalden en met slechts een klein aantal verbeteracties ‘Regionaal’ konden bereiken.

Sindsdien is er hard gewerkt om de noodzakelijke verbeteringen te verwezenlijken en inmiddels is het verlossende antwoord binnen: vv Gemert mag het certificaat ‘Regionale Jeugdopleiding’ gaan voeren.

Wat zijn mogelijke voordelen? Je hebt een kwaliteitsniveau aangetoond dat interessant is voor jeugdspelers uit de gehele regio. Nog een voordeel: wanneer Gemert naar de derde divisie zou promoveren, hoeven we minder spelers onder contract te nemen. De KNVB vindt dan dat een kwalitatief goede jeugdopleiding zorgt voor voldoende aanwas om het niveau te garanderen. Ook leuk voor sponsors: ze zijn verbonden aan een club met een kwaliteitskeurmerk.

Belangrijkste voordeel? We wisten al dat we heel wat te bieden hadden voor voetballers voor alle leeftijden en niveaus maar we zijn er nu in bevestigd door een onafhankelijke instantie en de KNVB.

Hierop mogen we met z’n allen heel trots zijn!