Nipte nederlaag vernieuwd Gemert

5 augustus 2017

Het nieuwe Gemert 1 heeft zaterdagavond een verdienstelijke oefenwedstrijd gespeeld tegen UDI’19. In de jaarlijkse strijd om de Ton van Lanen & Partner Trofee op het veld van Odiliapeel werd een nipte nederlaag geleden (2-1) tegen de tricolores, die dit seizoen net als Gemert weer in de hoofdklasse B uitkomen. De Gemertse treffer kwam net als afgelopen week tegen De Treffers op naam van Ron Jansen.

Voor de Gemertse aanhang is de wedstrijd tegen UDI elke keer een uitgelezen kans om de nieuwelingen aan het werk te zien. Zo speelden voor rust Thomas Verkuijlen (teruggekeerd op het Gemertse nest na een jaartje in de opleiding van Nuenen) op de linksbackpositie. Gideon Kingongo is helemaal een nieuwe naam in de selectie. Hij speelde als rechtsbuiten. Kingongo heeft een kort verleden in de jeugd van Willem II maar komt nu over vanuit de jeugd van Mierlo-Hout. Hij wil bij de zwartwitten voor zijn kans gaan. Ook Thijs Fonken, die samen met Balder van Osch is doorgestroomd vanuit het tweede, begon aan het oefenduel op sportpark De Smelen.

UDI’19 kwam op voorsprong via een afstandsschot, waarop Sven van Ommeren zich verkeek. Sam Wassenberg maakte er op slag van rust 2-0 van. Gemert mocht zich achter de oren krabben bij het ontstaan van die doelpunten, want ze werden te gemakkelijk weggegeven. Gemert kreeg twee goede kansen via Ron Jansen, die het net nog niet kon vinden. UDI’19 voetbalde wel iets gemakkelijker en daarom was de voorsprong wel oké.

Coach Dennis Dekkers wisselde in de rust flink door. Nieuwelingen na rust waren onder meer Jeremias Carlos David, die op de rechterflank werd geposteerd. Balder van Osch kreeg een plekje op het middenveld en Bono Barten loste Sven van Ommeren af in de goal. Ook Ruben Rodrigues maakte in de tweede helft zijn oefendebuut bij de zwartwitten. Gemert was na rust de bepalende, dominante partij. Dat uitte zich ook in de dreiging en het aantal kansen. Van Osch schoot de bal op de paal en had even later opnieuw een kans. Ook een kopbal van Ralf Kemper werd gekeerd door het aluminium.

Het was wachten op de aansluiting en die kwam uiteindelijk via Ron Jansen. Hij kopte knap raak uit een voorzet van Kemper: 2-1. Daar bleef het echter bij. UDI’19-coach en voormalig Gemert-trainer Bert Ruijs kreeg daarom na afloop de Ton van Lanen & Partner Trofee overhandigd. Het was zijn derde keer op rij: in 2015 met Gemert, in 2016 (na penalty’s) en 2017 met UDI.

Gemert gaat zich nu opmaken voor het mini-toernooi van aankomend weekeinde, opnieuw een mooie graadmeter in de voorbereiding op het nieuwe seizoen. Vrijdagavond speelt Gemert op eigen veld tegen RKHVV, uitkomend in de hoofdklasse A. Zondagmiddag wacht de confrontatie met Dongen, dat uitkomt in de derde divisie. Klik hier voor het hele programma van het toernooi.

Meer foto’s van Frans Brzoskowski van het oefenduel UDI-Gemert in het album op deze site. Klik hier