Geslaagd Frans Habets Jeugdtoernooi

17 juni 2018

Op zaterdag 16 juni is het jaarlijkse Frans Habets Jeugdtoernooi JO13 en JO15 gehouden.  Veel heb je als organisatie in de hand, maar ook weer niet alles. Niet in de hand zijn de weersomstandigheden, maar ze waren werkelijk  schitterend om te voetballen. Ook heb je niet zelf in de hand of alle teams wel op komen dagen. Jammer genoeg is ons dat na al die jaren organiseren ook overkomen.  Behalve een teleurstelling voor de organisatie gaf dit ook meteen een paar flinke gaten in het voetbalschema van JO13, waardoor  Groep 1 minder speelminuten  heeft kunnen maken.

Jammer, maar het kon voor de rest de pret niet drukken en heb ikzelf een paar hele mooie partijtjes  voetbal kunnen aanschouwen. Wie ook nadrukkelijk aan het kijken was, was de naamgever van dit toernooi; Frans Habets. Dit ‘kijken’ gaat dan verder dan alleen naar het spelletje. Bij Frans gaat het ook om nét die ene bijzondere persoon er tussenuit te halen die, al dan niet talent heeft voor het voetballen, maar die iets ‘bijzonders’ toevoegt aan het geheel. Spelplezier, coachen, uitstraling, dienstbaarheid aan het team, etc.

Beetje zweverig? Ja, klopt wel een beetje, maar het zet je wel aan het denken en is elk jaar bij de uitreiking van deze trofee toch weer een bijzonder momentje.  Dit jaar kwam deze eer te beurt aan Roland Scholten (Deurne) als vertegenwoordiger van alle papa’s en mama’s die rijden, de was doen, trainen, etc. Maar ook onze eigen Jannick Brugmans werd naar voren gehaald als ‘bijzonder persoon’, die zich dienstbaar maakt voor het team en vereniging in haar geheel. Gefeliciteerd!

Omdat we geen finales speelden, ontvingen in elke groep de eerste drie een mooie beker. Winnaar Groep 1 was SSEJO13-1 en in Groep 2 Gemert JO13-3. Tevreden vertrokken de deelnemers en maakte de organisatie zich op voor het tweede gedeelte van het toernooi met de JO15.

Het tweede gedeelte startte en verliep vlekkeloos voor de organisatie. Alle teams waren tijdig aanwezig en klokslag 13.45 uur  klonk dan ook het startsignaal. Voor de rest verliepen de wedstrijden precies volgens planning. Ook voor deze categorie waren er per Groep 3 bekers beschikbaar en natuurlijk twee trofeeën voor twee ‘bijzondere personen’.  Dit keer ging de eer naar Twan Pennnings (Handel) en André Smits, onze eigen coördinator van de o zo belangrijke  scheidsrechters die deze dag ook weer prima presteerden.

In beide groepen was het tot op het laatste moment spannend. In groep 1 moest Gemert JO15-3 winnen met drie goals verschil om de algehele overwinning veilig te stellen. Ondanks de aanmoedigingen van DSVJO15-1 (concurrent voor de eerste plaats) aan  de tegenstander van Gemert wonnen ze afgetekend met een 5-0 overwinning en werden groepswinnaar. Ook in Groep 2 ging het er (te) flink aan toe tussen Geldrop JO15-4 en Nuenen JO15-4. Uiteindelijk mocht Nuenen JO15-4 zich melden om de eerste prijs van Groep 2 in ontvangst te nemen.

En toen was deze dag waar we zo’n 250 voetballertjes bezig hebben gehouden afgelopen. Tot volgend jaar!