Gemert zonder buit na doelpuntrijke derby: 4-3

27 november 2016

De lijn van de voorbije seizoenen werd niet doorbroken. Gemert heeft het altijd lastig in Veghel en keerde ook zondagmiddag zonder buit terug. De derby was boeiend en doelpuntrijk, dat wel: 4-3.

Gemert ziet Blauw Geel en Nuenen, dat won van IFC, weglopen op de ranglijst. De twee lijstaanvoerders  hebben nu dertig punten. Quick volgt op vijf punten, Gemert op acht. Voor de winterstop staan er nog twee competitiewedstrijden op de rol voor de zwartwitten: komende zondag thuis tegen Chevremont, vervolgens uit tegen Gestel.

Gemert startte in op sportpark Prins Willem Alexander zonder Mark van Dijk. De aanvoerder was voor vier wedstrijden geschorst na zijn rode kaart tegen RKAVV. Daar is er in hoger beroep één vanaf gegaan, maar dat betekent wel dat hij pas in 2017 weer in competitieverband mag aantreden in de hoofdmacht. Ook Ron Jansen, Rick Wijnen en Ronny van den Elzen moesten met blessures toezien in Veghel.

Gemert en Blauw Geel waren in de voorbije jaren meestal duels zonder veel doelpunten en spektakel, met veel geschuif en tactisch sterk spel, maar met die traditie werd zondagmiddag snel afgerekend. Al in de dertiende minuut was het raak. Een kopduel halverwege de eigen helft werd door Gemert verloren en plots had Alexander Mols vrij baan richting Sven van Ommeren. De nieuwe spits van de Veghelnaren weet wel raad met dat soort buitenkansjes: 1-0.

Toch kon de thuisploeg niet lang genieten van de voorsprong. Net vijf minuten later kwam Gemert alweer langszij. Ralf Kemper legde de bal prima af op Jasper Lalisang, die Blauw Geel-doelman Brahim Zaari het nakijken gaf: 1-1.

Blauw Geel kwam in die periode nog een paar keer gevaarlijk door via het Gemertse centrum. Trainer Dennis Dekkers besloot om Bart van Berlo, gestart als linksback, naar het hart van de verdediging te halen. Maar die wijziging had nog maar net zijn beslag gekregen, toen Blauw Geel de tweede van middag binnenprikte. Een scherpe counter en niet goed ingrijpen van de Gemertenaren maakten dat opnieuw Mols een vrijgeleide kreeg: 2-1.

Blauw Geel had tot dan toe voetballend het grootste aandeel in de derby, maar Gemert kreeg in de loop van de eerste helft steeds meer grip op de wedstrijd. Dat leidde ook voor rust nog in de gelijkmaker. Jasper Lalisang draaide zich kort voor het vijandelijke doel vrij met een heerlijke individuele actie en liet vervolgens ook Zaari kansloos: 2-2 in de veertigste minuut.

In de tweede helft was het spelbeeld vergelijkbaar. De Veghelnaren vonden elkaar onder leiding van de uitblinkende Sander Egmond iets gemakkelijker, maar Gemert knokte manmoedig en bleef speldenprikjes uitdelen, waardoor het toch voortdurend alle kanten op kon. Spannend was het zeker. Halverwege de tweede helft leek Blauw Geel de beslissing te forceren. De 3-2 was een echte frommelgoal. Bij een hoge bal en een scrimmage duwde of Verbakel of Van Vessem de bal over de lijn: 3-2. De tweede goal viel zo mogelijk nog ongelukkiger voor de zwartwitten. Bart van Berlo greep kordaat in rond de middenlijn, maar uit de kluts kon Blauw Geel toch verder met de ingezette counter. Vervolgens speelden de twee uitblinkers het uitstekend uit. Mols passte op Egmond, die de 4-2 op het scorebord bracht.

Dat leek de definitieve schifting, maar maar nog altijd was de koek niet op. Gemert verdiende een compliment voor de veerkracht, rechtte de rug en vermande zich in een poging om weer terug in de wedstrijd te komen. Dat lukte. In de 79e minuut legde de scheidsrechter de bal op de stip na een onnozele Veghelse overtreding en mocht Joost Habraken uithalen vanaf elf meter: 4-3.

Gemert wilde vervolgens nog wel, maar kwam in de slotfase niet meer tot grote kansen. Daarmee bleven de punten dus in Veghel en op basis van de negentig verstreken minuten was dat niet onverdiend. Blauw Geel heeft een prima ploeg, die dit seizoen zeker voor de hoofdprijs kan gaan.

Gemert speelt komende dinsdag voor de Omroep Brabant Cup tegen derdeklasser Nooit Gedacht. Dat duel begint om 20.00 uur op sportpark Molenbroek.

Gemert: Van Ommeren: Leijten, Jori Vermeulen, Jacobs, Van Berlo; Lalisang, Vissers, Habraken; Van Brussel (78. Thijs Fonken), Kemper, Buijssen (72. Brouwers).