Gemert ziet titelkansen verdampen

12 mei 2019

De titelkansen van Gemert in de hoofdklasse B zijn zondagmiddag tot een minimum geslonken. De ploeg van Reinald Boeren verloor op eigen veld de topper tegen Halsteren (1-2) en zag – eenmaal gedoucht en aangekleed – Groene Ster naar een ruime zege sprinten tegen Vlissingen: 6-2.

Groene Ster staat nu op poleposition voor de titel. Bij een overwinning zijn de Limburgers komende zondag uit tegen Alphense Boys al kampioen. De voorsprong bedraagt vier punten op Halsteren, vijf op Gemert, Baronie en Unitas. De zaak lijkt daarmee beslist, Gemert zal zich moeten richten op het pakken van een nacompetitieticket. Kansen daarop zijn er nog volop, dus de spanning blijft.

Gemert startte zondagmiddag in de sterkste opstelling. Ralf Kemper was er weer bij na zijn schorsing van vorige week en ook Coen Brouwers verscheen op het appèl; hij was voldoende hersteld van een keelontsteking die hem vorige week aan de kant hield.

De zwartwitten legden geen sterke eerste helft op de mat. Halsteren was in de beginfase de dominante partij en kreeg in de 20e minuut een ultieme kans op de voorsprong. Kees Brugmans beging een overtreding binnen de beruchte lijnen en de scheidsrechter legde de bal op de stip. Bono Barten redde echter op de inzet van Jelle Voermans en behoedde zijn ploeg daarmee voor een achterstand.

Ook in het restant van het eerste bedrijf was Halsteren de betere ploeg. Gemert probeerde het wel, maar was ook vaak slordig en kwam nauwelijks tot uitgespeelde kansen. In de 38e minuut had Karim Didi namens Halsteren dé kans op de voorsprong, maar zijn inzet ging naast, waardoor de rust met een 0-0 stand werd bereikt.

Het moest na de hervatting beter bij de thuisploeg en warempel; de ploeg kreeg een enorme duw in de rug in de 51e minuut. Een kopbal van Thijs van Pol werd nog gekeerd, maar in de rebound bracht hij Willem den Dekker in stelling. Zijn schot in de korte hoek was Halsteren-doelman Pietersma te machtig: 1-0.

Het doelpunt was misschien tegen de verhoudingen in, maar juist daarom zo lekker voor de zwartwitten. Zou dit de boost zijn die de ploeg nodig had? Dat viel tegen. Want twee minuten later had Jeroen Beerendonk al de kans op 1-1 en zes minuten later lag de gelijkmaker daadwerkelijk in de touwen. Een voorzet vanaf rechts zeilde over alles en iedereen heen en viel voor de voeten van Karim Didi, die afdrukte en zijn schot in de touwen zag verdwijnen: 1-1.

Een opdoffer voor de Gemertenaren, die evenwel na rust beter voor de dag kwamen dan in de eerste helft. De ploeg had nu meer balbezit, dwong Halsteren vaker terug, al leidde dat maar tot een paar goede kansen. Eentje kwam op naam van Sander Vereijken. Hij zette een werkelijk prachtige aanval op en kreeg na een eentweetje met Thijs van Pol ook de kans om af te ronden. Maar Halsteren-goalie Pietersma redde bekwaam.

Daarna waren er nog een aantal dreigende momenten voor het doel van Halsteren, met name bij kopduels, waarin Gemert met Thijs van Pol altijd een geweldig wapen in huis heeft. Maar tot een hernieuwde voorsprong kwam het niet.

De wedstrijd stevende af op een gelijkspel, maar uiteindelijk zat zelfs dat er niet in voor de thuisploeg. Bij een counter in de 85e minuut bezweek Gemert. Jay-jay Meierdres, net ingevallen bij Halsteren, kreeg vrij baan op de rechterflank en schoot raak: 1-2.

Zo incasseerden de zwartwitten een enorme domper; de titelkansen zijn uit het zicht verdwenen. Maar er blijft meer dan voldoende over om voor te vechten. Immers: er liggen nog twee nacompetitietickets te wachten. Voor de winnaar van de laatste periode en voor de hoogstgeklasseerde ploeg zonder prijs. Gemert zal in de laatste twee duels alles moeten geven om zich te plaatsen voor het toetje van het seizoen. Te beginnen komende zondag tegen Minor, opnieuw voor eigen publiek.

Gemert: Barten; Leijten, Brugmans (88. Lalisang), Jacobs, Houwers, Habraken, Brouwers, Den Dekker, Vereijken, Van Pol, Kemper.

Meer wedstrijdfoto’s van Frans Brzoskowski in het album op deze site.