Gemert walst over arm Papendorp: 0-13

21 oktober 2018

Gemert heeft zondagmiddag korte metten gemaakt met SVA Papendorp. Een wedstrijd was het alleen in het eerste half uur, daarna walsten de zwartwitten over de arme Utrechters heen. De teller stond na negentig minuten op 0-13.

Gek genoeg wekt die uitslag in Nederland voetballand weinig verbazing. Immers; SVA Papendorp is simpelweg niet in staat om een hoofdklassewaardig elftal op de been te brengen en dat is al vanaf de tweede week duidelijk. De club stond tot afgelopen zomer in de boeken als Magreb 90 en kampte vorig seizoen met veel puntenaftrek door de KNVB, grote financiële problemen en een degradatie uit de derde divisie. De naamsverandering heeft een nieuwe start ingeluid, maar het eerste elftal is volledig ontmanteld en heeft nu niet het niveau om mee te doen in de hoofdklasse B. De malaise wordt steeds groter. Vorige week werd met 11-0 verloren van sv Meerssen, Gemert maakte zondagmiddag het grootste verschil tot dusverre met dertien treffers.

De vraag is een beetje hoeveel waarde de overwinning zal hebben. Immers, het is de verwachting dat de Utrechters het seizoen niet afmaken en dat hun eerste elftal wellicht eerder wordt teruggetrokken. Mogelijk al op heel korte termijn. In dat geval worden alle wedstrijden tegen Papendorp weggestreept.

Voor Gemert was de uitwedstrijd op het prima bespeelbare veld in de wijk Kanaleneiland een goede gelegenheid om de zure nasmaak van vorige week (3-5 tegen Alphense Boys) weg te spoelen. Dat moest gebeuren zonder Jens Leijten, die vorige week met een blessure aan de hamstring uitviel en drie tot vijf weken is uitgeschakeld. Dat is een bittere pil, want daarmee werden de opties op het middenveld opnieuw kleiner. Dennis Groen was er zondagmiddag nog niet bij, Willem den Dekker moet toekijken met een gebroken jukbeen en ook Joost Habraken is nog niet van de partij. In totaal dus vier potentiële basisspelers in één linie.

Gemert begon niet goed aan het duel op sportpark Papendorp. Sterker nog; de eerste kans was voor de thuisploeg. Gemert was uiteraard beter, véél beter, maar de ploeg was veel te onzorgvuldig. Gemert meldde zich pas na tien minuten een beetje gevaarlijk voor het doel van de thuisploeg via Ralf Kemper.

In de 19e minuut kwam Papendorp met tien man te staan. Yassine el Hanoudi kreeg direct rood omdat hij te onbesuisd inging op Jasper Lalisang. De opdracht werd er voor de Papendorpers nog wat moeilijker op.

Het was wachten op de 0-1, maar het duurde tot de 35e minuut voordat Gemert eindelijk het verschil kon maken. Lars Teuben produceerde een voorzet vanaf rechts, Thijs van Pol kopte het openingsdoelpunt binnen: 0-1.

Nog voor het rustsignaal werd het duel in zijn plooi gelegd door de zwartwitten. Sander Vereijken maakte er in de 44e minuut 0-2 van en een minuut later lag de 0-3 in de touwen. Op aangeven van Justin Houwers besliste Jasper Lalisang de wedstrijd.

Gemert kon derhalve met een gerust gemoed beginnen aan het tweede bedrijf. SVA Papendorp streed een verloren strijd en gezien de fysieke gesteldheid van het team lag het voor de hand dat de score verder zou oplopen. Dat gebeurde ook. Het was eenrichtingsverkeer in Utrecht en Gemert liep uit naar 0-13 via goals van achtereenvolgens Thijs Fonken (0-4, een doelpunt dat overigens door de scheidsrechter werd toegewezen aan Ralf Kemper), Sander Vereijken (0-5), Thijs van Pol (0-6), Ralf Kemper (0-7), Sander Vereijken (0-8), Ralf Kemper (0-9), Thijs van Pol (0-10), Thijs van Pol (0-11), Thijs van Pol (0-12) en Ralf Kemper (0-13). Een mooi moment tussendoor was het officiële debuut van Luc Lentjes in de hoofdmacht. De speler van de A1 loste in de 77e minuut Thijs Fonken af.

Het laatste fluitsignaal werd omarmd door de thuisploeg, die blij was dat het erop zat. De ploeg verdiende respect voor de manier waarop ze ondanks de ontmanteling bleef voetballen. Hoe lang het nog duurt, is echter maar de vraag, want het is niet te doen om dit elke week op te brengen.

Met vijf goals voor Thijs van Pol en vier voor Ralf Kemper deden de Gemertse spitsen goede zaken voor het topscorersklassement. Verder gaat het vizier snel op volgende week. Zondag komt sv Meerssen op bezoek en dan zal het er ongetwijfeld anders aan toe gaan.

GEMERT: Barten; Teuben (50. Brugmans), Vermeulen, Jacobs (73. Van Rooij), Van den Broek; Lalisang, Houwers, Fonken (77. Lentjes); Kemper, Van Pol, Vereijken.