Gemert verliest van Dongen

31 januari 2016

Gemert heeft zondagmiddag de thuiswedstrijd tegen Dongen met 1-2 verloren. Na een vroege achterstand kwam de ploeg van Bert Ruijsch terug via een raak schot van Mark van Dijk. Een snelle counter van de bezoekers maakte er twintig minuten voor tijd 1-2 van.

Het was een hard gelag voor de Gemertenaren, die een opkikker zo hard nodig hebben. Het was de vierde achtereenvolgende competitienederlaag en dat zijn de zwartwitten niet gewend. Daardoor kan Gemert op dit moment niet naar boven kijken, maar is het vooral zaak om niet verder af te glijden richting de gevarenzone.

Het moet gezegd: het zit de ploeg op dit moment niet mee. De vorm is er niet, het vertrouwen niet én het geluk niet. Tegen Dongen kwam de thuisploeg in de dertiende minuut op achterstand. Weinig doortastend optreden in de defensie gaf Jorik Mijnhijmer de kans bij de tweede paal: 0-2. Die treffer was verdiend. Na een aardige start van Gemert was Dongen duidelijk de betere partij. De equipe van Ron Timmers kreeg ook meerdere kansen. Zo kwam Gemert al goed weg toen de inschuivende Glenn Kools in de vierde minuut de bal niet de goede richting kon meegeven.

Dongen liet na om het verschil al te maken en gaandeweg de eerste helft kreeg Gemert steeds meer kleur op de wangen. De Dongense doelman moest zich tot het uiterste strekken om een kopbal van Jasper Lalisang onschadelijk te maken en Thijs van Pol kopte naast uit een corner.

Dat gaf de Gemertse aanhang hoop voor het tweede bedrijf en na rust werd Gemert inderdaad steeds dreigender. Dat resulteerde tien minuten na de hervatting in de gelijkmaker. Een goede actie van Thijs van Pol ging vooraf aan een schot van aanvoerder Mark van Dijk, waar de keeper van Dongen het nakijken had: 1-1.

Zonder echt goed te voetballen bleef Gemert daarna de wedstrijd redelijk controleren. Dongen beschikt over een prima ploeg en staat niet voor niets bovenaan, maar Gemert mocht in die fase hopen op een puntje of misschien wel meer. Daarom was de klap zo groot toen een vlijmscherpe counter toch de 1-2 op het scorebord toverde. Balverlies bij een aanval van Gemert op de linkerflank gaf Dongen de gelegenheid om uit te breken. Via drie à vier passes lag de bal voor de voeten van Nassim Assrih, die simpel binnentikte.

Een echte domper. Gemert stroopte met nog twintig minuten op de klok de mouwen op om een nieuwe nederlaag te voorkomen. Er waren enkele schietkansen – onder meer van Bart van Berlo –  en een kopballetje van Yoeri van Brussel, maar de gelijkmaker zat er niet meer in.

Gemert speelt komende donderdag een oefenwedstrijd tegen NIVO Sparta (20.00 uur, sportpark Molenbroek), is komend carnavalsweekeinde vrij en gaat vervolgens op bezoek bij Halsteren.

GEMERT – Van Ommeren; Leijten, Brugmans, Mark van Dijk, Van Berlo; Erik van Dijk, Vissers, Lalisang; Habraken (75. Kemper), Van Pol, Buijssen (65. Van Brussel).