Gemert verliest; donderdag thuis tegen Be Quick

27 mei 2018

Gemert heeft de reguliere competitie afgesloten met een nederlaag. De ploeg van trainer Dennis Dekkers verloor in Hoensbroek met 3-2 van het reeds gedegradeerde EHC. Belangrijker nieuws kwam evenwel van de andere kant van het land, waar Be Quick zich met een bizarre ontsnapping plaatste voor de nacompetitie. Komende donderdag speelt Gemert op eigen veld tegen de derdedivisionist uit Haren (Groningen).

Lange tijd leek het donderdag erop dat Jong De Graafschap donderdag naar Gemert zou reizen. De Doetinchemmers stonden ruim voor, terwijl Be Quick met 1-3 achter stond in de cruciale laatste wedstrijd tegen Jong Vitesse. Daarmee zou De Graafschap op de zestiende plaats eindigen en Be Quick rechtstreeks degraderen. Maar in de ultieme minuten in Haren werd alles nog anders. In de 81e minuut scoorde Be Quick de 2-3 en in blessuretijd werd zelfs de 3-3 binnengewerkt. Dat ene puntje was voldoende voor de Groningers.

Bij EHC-Gemert in Zuid-Limburg stond er niets meer op het spel, maar Gemert wilde natuurlijk wel in het ritme blijven om donderdag te kunnen vlammen. Qua resultaat is dat niet gelukt: de 3-2 op sportpark De Dem was alweer de derde nederlaag op rij voor de zwartwitten. Maar de ploeg zal zich vastklampen aan de wetenschap dat donderdag iedereen op nul begint en alles anders is.

Gemert begon goed in Hoensbroek en was in de eerste helft de betere partij. De zwartwitten hadden ook aardige kansen. Met name Ralf Kemper meldde zich een paar keer gevaarlijk in het vijandige doelgebied. Een kopbal van Kees Brugmans werd door de EHC-defensie van de lijn gehaald. Gemert maakte de meeste aanspraak op een voorsprong en kreeg die ook, net voor rust. Bram Jacobs verzilverde een voorzet van Ruben Rodrigues met het hoofd: 0-1.

Direct na rust kwam EHC op gelijke hoogte. Gemert werd allengs slordiger en moest een achterstand incasseren, toen Bono Barten iets te ver voor zijn doel stond en werd geklopt door een schot van grote afstand over hem heen. Ron Jansen bracht de ploegen weer in evenwicht, maar uiteindelijk moest Gemert de punten toch in Limburg achterlaten. De ploeg liet zich verrassen door een cornervariant, waarmee de zwartwitten zelf dit seizoen zo vaak succesvol zijn geweest: 3-2. In de slotfase maakte Sem Jansen, een talent uit de eigen opleiding en nog speler van JO19-1, zijn debuut in de hoofdmacht.

Het vizier gaat nu meteen op de nacompetitie. Donderdag thuis en zondag op sportpark Esserberg in Haren. De winnaar plaatst zich voor de tweede ronde (die op donderdag 7 en zondag 10 juni wordt afgewerkt) en stuit dan op de winnaar van de confrontatie sc Silvolde – Goes. Deze laatste club kennen we natuurlijk. Goes is winnaar van de derde periode in de hoofdklasse B en plaatste zich op die manier voor de playoffs. Halsteren is de derde ploeg uit de hoofdklasse B in de nacompetitie: de West-Brabanders nemen de periodetitel over van kampioen O.S.S.’20.

Al eerder was bekend dat Woezik en EHC degraderen. Juliana’31 en BVC’12 gaan zich opmaken voor de nacompetitie om degradatie naar de eerste klasse af te wenden.

GEMERT: Barten; Leijten (46. Van den Elzen), Brugmans, Jacobs, Van Berlo, Groen, Brouwers, Van Brussel (46. Lalisang), Rodrigues (Sem Jansen), Kemper, Jansen.