Gemert heeft periodetitel voor het grijpen na 7e zege op rij

29 oktober 2017

Gemert is ontketend. De zwartwitten boekten zondagmiddag hun zevende achtereenvolgende overwinning en hebben inmiddels de eerste periodetitel voor het grijpen. Een gelijkspel in de thuiswedstrijd tegen EHC, volgende week, is voldoende om zich te verzekeren van de eerste prijs van het seizoen.

Gemert heeft de periodetitel formeel nog niet in handen, omdat Vlissingen één wedstrijd tegoed heeft en in theorie nog in de race is. Maar het kan alleen nog misgaan als Gemert volgende week verliest, terwijl de Zeeuwen twee keer (uit tegen Groene Ster en in het inhaalduel met GOES) fors uithalen. Gemert staat qua doelsaldo op plus-17, Vlissingen op plus-11.

Er is geen aanleiding om al te lang stil te staan bij dat soort doemscenario’s, want de zwartwitten zitten op een roze wolk en lopen over van zelfvertrouwen. Ook de vooraf als zeer lastige bestempelde uitwedstrijd tegen IFC mondde uit in een driepunter. Het werd zondagmiddag in Hendrik-Ido-Ambacht 2-4.

Dat zijn opnieuw overtuigende cijfers, maar gemakkelijk was het allerminst op sportpark Schildman. Met dezelfde elf als in de voorbije weken had Gemert het met name in de eerste helft moeilijk. Er stond een straffe wind schuin over het veld, die zeker een factor was om rekening mee te houden. Gemert had voor rust wind tegen, ook figuurlijk. IFC had duidelijk de touwtjes in handen op het kunstgras in Hendrik-Ido-Ambacht, maar leek qua kansen aanvankelijk weinig te doen met het overwicht. Toch kwam na ruim een half uur de (verdiende) 1-0 op het scorebord. Michael Potkamp was de doelpuntenmaker.

Nauwelijks vijf minuten later moest Gemert gedwongen wisselen. Bij een duel voor het eigen doel werd centrumverdediger Dennis van Rooij geraakt door een elleboog van een opponent. De Gemertenaar ging met een hoofdwond neer en kon niet meer verder. Hij werd afgelost door Bram Jacobs, die terug van zijn blessure weer zijn eerste minuten maakte. Daar kwam de kracht van de brede selectie van Gemert nadrukkelijk naar voren.

In het duel met IFC kregen de zwartwitten pas tegen het einde van de eerste helft een beetje kleur op de wangen. In de 43e minuut werd de doelman van IFC voor het eerst getest, door Ron Jansen. Uit de corner die volgde kopte Joost Habraken net over. Het gaf de meegereisde Gemert-aanhang een beetje moed en hoop, zo kort voor het rustsignaal.

Dat het wedstrijdbeeld vervolgens zo snel zou draaien als zondagmiddag had niemand kunnen bevroeden.  Ruben Rodrigues schoof op naar de spitspositie, met Jasper Lalisang in zijn rug. Ralf Kemper bemande nu de rechterflank. Ruben Rodrigues had al meteen in de eerste seconden na de hervatting bijna succes, maar doelman Davey van Pelt redde nog. Het bleek de inleidende beschieting voor een paar doldwaze minuten.

Gemert scoorde uit een – al eerder succesvolle – ingestudeerde corner. Tegen Vlissingen was Kemper het goudhaantje, nu maakte Ruben Rodrigues het af: 1-1. Nauwelijks klaar met juichen lag de 1-2 in de touwen. Bij een snelle uitval kon Jasper Lalisang op avontuur. Hij legde de bal panklaar voor de meegerende Ruben Rodrigues, die wel raad weet met dat soort kansen: 1-2. En de pret was nog niet op voor het Gemertse-kamp. Ook Ralf Kemper had er schik in en deed een duit in het zakje. Zo stond het acht minuten na rust plotseling 1-3 en waren alle Gemertse zorgen van voor rust aan het einder verdwenen.

Maar IFC, met veel fysieke kracht en een paar technisch handige voetballers, was door de drie Gemertse mokerslagen niet gevloerd en ging op jacht naar de aansluitingstreffer. De ploeg voetbalde een aantal prima kansen bij elkaar, maar stuitte telkens op Bono Barten, die zich in die fase kon onderscheiden. De doelman uit Sint Anthonis blijft het als rookie op hoofdklasseniveau prima doen onder de Gemertse lat.

Zo bleef de 1-3 lange tijd op het bord. Er moest een ongelukkig moment van Gemert aan te pas komen om IFC ook cijfermatig terug in de wedstrijd te brengen. Vermeend hands van Jens Leijten bij het uitverdedigen werd bestraft met een penalty, die door Danny Slingerland werd verzilverd.

Toen even later Kees Brugmans met zijn tweede gele kaart naar binnen moest, wachtten Gemert nog een paar hete minuten. IFC zette de jacht in op de gelijkmaker. Even juichte de thuisploeg, maar het doelpunt werd afgekeurd vanwege buitenspel. Een paar minuten later kwam een voorzet via de lat boven Bono Barten weer terug het veld in.

In blessuretijd loodste Ruben Rodrigues de zwaarbevochten drie punten in veilige haven. De manier waarop getuigde van grote klasse. Hij had Jeremias Carlos David aan zijn zij, maar passeerde zelf de ene verdediger die nog resteerde om het vervolgens gedecideerd af te maken. Een hattrick brengt Ruben’s seizoenstotaal op elf. Hij draait dus een indrukwekkend gemiddelde van meer dan één doelpunt per wedstrijd.

Door de nieuwe zege kan Gemert zich op gaan maken voor een feestje. Eén puntje is voldoende om zondag tegen EHC de champagne te ontkurken. Met een periodetitel plaatst Gemert zich voor de nacompetitie om promotie aan het einde van het seizoen.

GEMERT – Barten; Leijten, Brugmans, Van Rooij (36. Jacobs), Van Berlo; Habraken, Rodrigues, Brouwers; Lalisang (71. Carlos David),  Kemper, Jansen (83. Van den Elzen).

Kijk voor meer wedstrijdfoto’s van Silke en Wenda van den Boogaard in het album op deze site.