Gemert overtuigend uit winterstop

20 januari 2019

Gemert is uit de startblokken geschoten voor de tweede seizoenshelft. De zwartwitten wonnen zondagmiddag overtuigend van De Meern. Het werd liefst 0-6.

Gemert won de thuiswedstrijd tegen de Utrechters al met 7-1 en was ook gezien de ranglijst zwaar favoriet op sportpark De Meern. Maar de ploeg van Reinald Boeren was desondanks op zijn hoede. Gemert heeft al enkele jaren te kampen met een flinke dip in de winterse maanden. Vorig jaar begon de ploeg in januari ook tegen de hekkensluiter – toen sc Woezik – en werd een pijnlijke nederlaag geleden (2-0), het begin van een zeer slechte periode. Dit jaar wilde Gemert dat koste wat kost voorkomen. Dat kwam ook al tot uiting in de oefencampagne, waarin zowel eersteklasser Wittenhorst als hoofdklasser AWC – toch goede oefenpartners – werd overrompeld en binnen een half uur op een onoverbrugbare achterstand stond.

Die vastberadenheid toonde Gemert ook tegen De Meern. Met Kees Brugmans als centrale verdediger bij absentie van de geblesseerde Jori Vermeulen, Erwin van den Broek als linksback en Coen Brouwers centraal op het middenveld werd De Meern vrijwel direct teruggedrongen. De eerste kans voor de zwartwitten was bovendien meteen raak. Willem den Dekker stuurde Thijs van Pol de diepte in met een prachtige pass en de spits kende geen pardon: 0-1 in de vierde minuut.

De gewenste start voor de Gemertenaren, die bij de les waren en in het restant de bovenliggende partij bleven. Het kwaliteitsverschil was simpelweg te groot. De Meern, vorig seizoen nog derdedivisionist, gaat een moeilijk half jaar tegemoet en lijkt een tweede degradatie op rij nauwelijks te kunnen voorkomen. De ploeg wacht nog altijd op de eerste zege van het seizoen. Gemert deelde op het Utrechtse kunstgras de lakens uit en ging bovendien efficiënt om met de kansen. De 0-2 kwam op naam van centrale verdediger Bram Jacobs, na voorbereidend werk van Ralf Kemper. Kemper zelf maakte er na ruim een half uur 0-3 van.

Daarmee was het laatste restje twijfel over een goede afloop al binnen het half uur weggepoetst. Nog voor rust werd het zelfs 0-4. Thijs van Pol tekende voor zijn tweede van de middag na een voorzet van Ralf Kemper.

Na rust werd het – begrijpelijkerwijs – wat minder boeiend. De Meern kon absoluut geen vuist maken en kwam in negentig minuten tot anderhalf kansje. Gemert hoefde niet voluit te gaan om toch een hele trits mogelijkheden bij elkaar te voetballen. Met twee extra goals waren de zwartwitten nog mild voor de thuisploeg. In de 71e minuut was opnieuw Ralf Kemper het eindstation. Hij promoveerde een voorzet van Thijs van Pol tot doelpunt: 0-5.

Niet veel later waren de rollen omgedraaid en bood Ralf Kemper de gelegenheid aan Thijs van Pol om voor het slotakkoord te tekenen: 0-6. De twee aanvallers wisten elkaar zo weer heel gemakkelijk te vinden. Op deze zonnige zondagmiddag tilde de aanvoerder zijn totaal van het seizoen van dertien naar zestien, Ralf Kemper van elf naar dertien. Het productieve tweetal blijft daarmee de topscorersranglijst in de hoofdklasse B aanvoeren.

Het Gemertse kamp had dus al met al weinig te klagen in De Meern. Volgend weekend wacht ongetwijfeld een zwaardere klus als rksv Nuenen langskomt op sportpark Molenbroek.

GEMERT: Barten; Leijten, Brugmans, Jacobs, Van den Broek (77. Houwers), Habraken (77. Teuben), Brouwers, Den Dekker, Kemper, Van Pol, Vereijken (73. Lalisang).