Gemert opgetogen met één punt

3 september 2017

Gemert 1 is het seizoen in de hoofdklasse B begonnen met een zwaarbevochten 0-0 gelijkspel tegen O.S.S.’20. Daarmee waren de zwartwitten tevredener dan de gasten uit Oss, want zeker in de eerste helft had Gemert het erg zwaar.

Gemert is enigszins gehavend uit de voorbereiding gekomen. Er zat een flink aantal spelers op de tribune, geblesseerd of geschorst: Dennis Groen, Jeremias Carlos David, Youri van Brussel, Sven van Ommeren, Duane Villanueva en Bram Jacobs. De elf die Dennis Dekkers opstelde, herbergden weinig verrassingen. Balder van Osch, doorgeschoven vanuit het tweede team, kreeg na een goede voorbereiding een basisplaats op het middenveld.

De Ossenaren worden op voorhand getipt als een van de titelkandidaten en die status bevestigden ze in Gemert, met name in de eerste helft. Gemert had het moeilijk. De ploeg kwam zelf nauwelijks aan voetballen toe en had soms kunst en vliegwerk nodig om een tegentreffer te voorkomen. Dat lukte wel, mede dankzij kordaat optreden van doelman Bono Barten, die na vier jaar DSV meteen voor de leeuwen wordt geworpen door de blessure van Sven van Ommeren. Hij groeide langzaam in de wedstrijd.

O.S.S.’20 voetbalde een aantal prima kansen bij elkaar, maar verzilverde er niet één. Gemert was er nauwelijks in geslaagd om de doelman van O.S.S. aan het werk te zetten, maar kreeg op slag van rust nog een ultieme kans op de voorsprong. Ruben Rodrigues profiteerde bijna van een fout in de Osse defensie en stuitte op de vuisten van Rick van der Leest. Een 1-0 was absoluut niet verdiend geweest, laat dat duidelijk zijn, want O.S.S. deelde de lakens uit op het nieuwe kunstgras van sportpark Molenbroek.

Dat veranderde wel iets in het tweede bedrijf. Toen werd het meer een wedstrijd. O.S.S. bleef dreigend en kreeg ook nu nog goede kansen, maar het weerwerk van de zwartwitten zag er een stuk overtuigender uit. Na rust kwam Dennis van Rooij in het veld als centrale verdediger. De linksbenige Gemertenaar is vorige week definitief aan de A-selectie toegevoegd vanuit het hoogste jeugdelftal, de A1, en deed het zondagmiddag prima.

In de slotfase leek O.S.S. het initiatief wat te laten glippen. Met Jasper Lalisang inmiddels binnen de lijnen meldde Gemert zich een paar keer voor de Osse doelman. Lalisang kreeg twee kopkansjes en had even uitzicht op meer toen hij doorbrak. Zijn schot kwam iets te vroeg en miste richting. Ook Rodrigues schoot een keer van afstand. Op het laatst moest de O.S.S.-defensie de bal van de lijn halen bij een voorzet van rechts.

Tot op het laatst bleef het spannend. De supporters realiseerden zich dat één punt op deze zondagmiddag een mooie beloning zou zijn, gezien de veldverhoudingen.  O.S.S.’20 probeerde het nog wel, maar Bono Barten en zijn verdedigers hielden de nul. De zwartwitten verdienden een compliment voor het karakter dat ze toonden: ze streden voor elke meter.

Volgende week gaat de ploeg op bezoek bij bij het Zeeuwse Goes, meteen een verre uitwedstrijd derhalve.

Gemert: Barten; Leijten, Brugmans (46. Van Rooij), Van Berlo, Van den Elzen; Van Osch (70. Lalisang), Brouwers, Rodrigues; Habraken, Kemper, Jansen.

Veel meer wedstrijdfoto’s van Frans Brzoskowski in het album op deze site.