Gemert op karakter naar zege

30 september 2018

Gemert heeft een bijzondere week in stijl afgesloten. De bekerwedstrijd tegen Feyenoord werd er, ondanks de nederlaag, een om nooit te vergeten. Als kers op de taart werd zondagmiddag koploper Groene Ster op sportpark Molenbroek opzij gezet: 1-0.

De ploeg van Reinald Boeren klom daarmee naar een tweede plaats op de ranglijst, kort achter Halsteren. De zwartwitten verdienden een groot compliment, want ze moesten tot het gaatje gaan om de drie punten in eigen huis te houden. Zeker in het laatste half uur speelden de naweeën van de zware pot van donderdag op, maar Gemert bleef overeind. Knokkend, vechtend, strijdend. Het kwam ze op een dankbaar applaus te staan toen scheidsrechter Victor Ris na 90 minuten en blessuretijd tot grote opluchting van de Gemertse aanhang eindelijk affloot.

Gemert – Groene Ster was een topper in de hoofdklasse B, een confrontatie tussen de ongeslagen lijstaanvoerder en de nummer vier. De wedstrijden tussen de zwartwitten en de groenwitten hebben bovendien altijd een beladen tintje. In de halve finale van de beker in het voorjaar ging het er ook verhit aan toe.

Gemert startte met dezelfde elf als afgelopen donderdag tegen Feyenoord. De eerste kans was voor Gemert. Een kopbal van Ralf Kemper in de 4e minuut werd gekeerd door de lat. In de rebound kon Thijs van Pol er net niet bij.

Groene Ster heeft zich prima versterkt afgelopen zomer en heeft een goed voetballende ploeg. De Limburgers eigenden zich ook een licht overwicht toe, maar qua kansen deed Gemert niet onder. Integendeel. Na een klein half uur was een mooie een-twee van Thijs van Pol en Ralf Kemper bijna goed voor de voorsprong. Het doelpunt viel een kwartiertje later. Een mooie aanval leidde tot een voorzet van Thijs van Pol. Bij de tweede paal tikte Sander Vereijken de 1-0 binnen. Een heerlijk moment, zo kort voor rust. Het had halverwege zelfs 2-0 kunnen staan, maar Thijs van Pol kon zijn kopbal net niet de gewenste richting meegeven.

In de tweede helft werd de druk van Groene Ster allengs groter. Unal had de beste kans op de gelijkmaker. Zijn kopbal in de 67e minuut belandde op de paal. Groene Ster wist natuurlijk ook dat Gemert al een slijtageslag achter de rug had en steeds meer op zijn tandvlees ging lopen. Maar de zwartwitten lieten zich van hun onverzettelijke kant zien en bleven vol overgave alle persoonlijke duels aangaan. Groene Ster was dreigend, maar echte kansen kwamen er daardoor maar mondjesmaat. Eén keer was aanvoerder Maikel van Kesteren dichtbij met een kopbal, maar het leer zeilde over.

In de slotfase had Gemert tot twee keer toe de gelegenheid om de wedstrijd in het slot te gooien. De ingevallen Youri van Brussel deed tot twee keer toe alles goed in de aanvalsopzet, maar de finale afronding, de bekroning, ontbrak. Daardoor moest de Gemertse aanhang tot de laatste seconden peentjes zweten. Maar de drie punten werden over de streep getrokken, waarmee Gemert een prachtige week afsloot met een zeer zwaarbevochten, maar daarom zo heerlijke overwinning op de koploper.

GEMERT: Barten; Leijten, Vermeulen, Jacobs, Teuben, Van den Broek, Den Dekker, Groen, Vereijken (72. Van Brussel), Kemper (82. Lalisang), Van Pol.

Foto’s van Silke van den Boogaard: