Gemert ook bij sv Meerssen onderuit: 2-1

4 februari 2018

Het gaat niet goed met Gemert 1. De ploeg die in de herfst de ene zege aan de andere reeg, is het spoor bijster. Sinds de winterstop is geen enkel punt meer binnengehaald. Zondagmiddag ging het ook mis bij sv Meerssen, dat met 2-1 won.

De kansen op het kampioenschap zijn in drie weken tijd geminimaliseerd. Hoewel aan het einde van het seizoen nog de nacompetitie volgt, is dat toch jammer. Het is moeilijk om de vinger op de zere plek te leggen, maar zeker is dat de zwartwitten ‘het’ even niet hebben.

Op sportpark Marsana in Zuid-Limburg keerde Ron Jansen terug in de basis. Vorige week maakte hij zijn rentree, nu mocht hij weer beginnen op de linksbuitenpositie. Youri van Brussel belandde daardoor op de bank.

Het veld was zondagochtend goedgekeurd, en terecht, maar was desondanks moeilijk bespeelbaar; zwaar en hobbelig. Niet de ondergrond waarop de zwartwitten zich doorgaans erg thuis voelen.

Gemert en sv Meerssen maakten er een leuke beginfase van, waarbij het spel op en neer golfde. De eerste grote kans was voor de thuisploeg, maar uit de tegenaanval maakte Gemert er 0-1 van. Goed werk van Ron Jansen op links kreeg een vervolg via Ralf Kemper, waarna Dennis Groen de bal voorbij doelman Lennart Quaden werkte. Een heerlijk moment voor de zwartwitte brigade. Slechts een paar minuten later kon Bono Barten zich onderscheiden bij een grote kans voor de thuisploeg. Tot twee keer toe bleef hij de situatie meester.

Daarna hielden de ploegen elkaar een fase goed in evenwicht. Echt goed voetbal was op deze mat nauwelijks mogelijk, maar ook werk-voetbal kan vermakelijk zijn. In het tweede deel van de eerste helft leek Gemert steeds meer controle te krijgen. Dennis van Rooij rook aan de 0-2. Hij scoorde uit een vrije trap in de thuiswedstrijd tegen sv Meerssen en ging nu bijna op herhaling. Zijn inzet stuitte op de kruising. Even later testte Ralf Kemper de Limburgse goalie op aangeven van Dennis Groen. De 0-2 hing in de lucht, maar op slag van rust moest Bono Barten – Gemerts beste man in Meerssen – niettemin gestrekt en maakten de Limburgers op zijn minst duidelijk dat ze nog allerlei snode plannen hadden voor het tweede bedrijf.

Toch was er na rust aanvankelijk weinig aan de hand voor Gemert. De eerste tien minuten kwamen de zwartwitten zonder een schrammetje door. Maar daarna ging het ook goed mis.  In de 57e minuut  kwam sv Meerssen op gelijke hoogte. Uit een ware scrimmage pal voor het Gemertse doel, waarbij zo’n vijf à spelers languit lagen,  kwam uiteindelijk Michiel Knops als winnaar tevoorschijn. Hij stond nog wel en had het overzicht om de touwen te laten bollen.

Een fikse tegenvaller voor de Gemertenaren, die probeerden de bakens te verzetten. Een afstandsschot hier, een bal voorlangs daar, maar echt overtuigende, uitgespeelde kansen waren er niet bij. De ellende werd groter toen tien minuten later de 2-1 achter Barten lag. De zwartwitten stonden niet goed en Roy Andriën profiteerde optimaal. Na een aanval over rechts kon hij de bal aannemen en rustig de hoek uitzoeken. Gemert gaf in de tweede helft niet eens zoveel weg, maar de Limburgers wisten zich wel raad met die paar kansen.

Gemert moest nu serieus in de achtervolging, maar dwong ook in de slotfase van de wedstrijd te weinig af. Jeremias Carlos David, net ingevallen, had een kansje bij de tweede paal en Ralf Kemper probeerde het met een omhaal, maar het offensief leidde niet meer tot doelpunten.

Zo incasseerde de ploeg van Dennis Dekkers opnieuw een nederlaag.  Daar had een paar weken geleden niemand rekening mee gehouden. Na de carnaval zal van de ploeg veerkracht worden verwacht. Op 18 februari komt GOES op bezoek.

GEMERT:  Barten; Leijten, Brugmans, Van Rooij, Van den Elzen (81. Lalisang), Brouwers, Van Berlo, Rodrigues, Jansen (69. Van Brussel), Kemper, Groen (75. Carlos David).