Gemert bekert verder na spektakelstuk tegen Hoek!

22 augustus 2018

Gemert heeft zich na een miraculeuze avond geplaatst voor het hoofdtoernooi van de TOTO KNVB-beker. De zwartwitten klopten derdedivisionist HSV Hoek na strafschoppen, die noodzakelijk waren geworden na een 1-1 stand na 120 minuten voetbal.

Het werd voor Gemert een heerlijke avond op sportpark Molenbroek, met een ontzettend spannend einde. De strafschoppen werden genomen volgens het nieuwe ABBA-systeem. HSV Hoek opende de score, vervolgens maakten Willem den Dekker en Erwin van den Broek geen fout namens de thuisploeg. Hoek maakte er 2-2 van, maar miste de strafschop voor 2-3. Thijs Fonken kon Gemert op voorsprong zetten, maar de bal viel niet binnen. Het was dus weer gelijk. Vervolgens ging Hoek op voor de vierde en laatste penalty. De vierde ging mis en de laatste werd knap gestopt door Bono Barten, waarna een prachtig Gemerts feestje losbarstte op het kunstgras en op de tribunes!

Het was de apotheose van een avond die vanaf de eerste minuut enerverend en bewogen was. Gemert startte zonder Ralf Kemper, die een wedstrijd geschorst was na de rode kaart in de halve finale van de districtsbeker tegen Groene Ster, vorig seizoen. Trainer Reinald Boeren stuurde hetzelfde elftal de wei in als afgelopen zondag in Huissen, met uitzondering van de doelman. De plek onder de lat was voor Bono Barten.

Hoek was gezien het klasseverschil de favoriet en gedurende de eerste helft kon je ook zien dat de ploeg iets gemakkelijker voetbalde en zich wat meer balbezit toeëigende. Toch waren de beste kansen aanvankelijk voor de thuisploeg. Thijs van Pol was dichtbij de openingstreffer, maar zijn inzet werd nipt van de lijn gehaald. Even later was Lars Teuben dichtbij bij een voorzet van de linkerkant. De keeper had er een katachtige reflex voor over.

Maar ook HSV Hoek kreeg goede mogelijkheden. De Zeeuwen meldde zich via Rik Limpens. Zijn schot ging over. Op een poging van Ruben de Jager moest Bono Barten gestrekt. Dat deed hij goed.

In het laatste kwartier leek Hoek weer nadrukkelijker aan te dringen, maar de rust werd met 0-0 gehaald.

Gemert begon sterk aan het tweede bedrijf. De eerste tien minuten na de hervatting waren voor de zwartwitten. In de 57e minuut sloeg de vlam in de pan. Kim van den Bergh ging iets te hardhandig om met Sander Vereijken en kreeg rood. Gemert had nog ruim een half uur om het ondertal uit te buiten, maar dat valt meestal nog niet zo mee. Dat gold ook voor de Gemertenaren. Hoek verstopte zich niet en kwam er soms nog gevaarlijk uit. Dat leidde in de 72e minuut tot de 0-1 en een enorme domper voor de thuisploeg. Jonathan Constancia kreeg iets te veel ruimte en stelde Fabian Wilson in staat om te scoren: 0-1.

Vervolgens moest Gemert in de achtervolging. De ploeg drong aan, maar het einde naderde zonder dat een gaatje in de Hoekse defensie was gevonden. Een desillusie dreigde. Tot de 89e minuut. Willem den Dekker – een van de uitblinkers woensdagavond – schoot de bal hard op de paal. In de rebound gaf hij een ragfijne voorzet op Youri van Brussel, die in extremis de 1-1 binnenwerkte.

Wat een ontknoping! De scheidsrechter floot niet meer voor de hervatting, maar gaf meteen het eindsignaal. In de verlenging werd het echt een fysieke slijtageslag. Zo’n duel op het scherp van de snede in deze fase van de voorbereiding: dat hakt er in.

Gemert had de beste kans van de eerste verlenging. Een prachtige aanval en een voorzet van Jens Leijten kon niet bekroond worden door Willem den Dekker. In de tweede verlenging probeerde Gemert de beslissing te forceren, maar in de laatste minuten leek Hoek fysiek iets sterker. Het kwam niet meer tot doelpunten, waarna de strafschoppen de beslissing forceerden en Gemert een geweldige avond bezorgden.

De ploeg zit nu in de koker voor de loting van de eerste ronde van het hoofdtoernooi, die komende zaterdag plaatsvindt. In het hoofdtoernooi stromen ook meteen de profclubs in. De eerste ronde van het hoofdtoernooi wordt gespeeld op dinsdag 25, woensdag 26 en donderdag 27 september.

Kijk voor meer foto’s van Gemert-Hoek van Frans Brzoskowski in het foto-album op deze site.