Gemert naar halve finale ten koste van Deurne: 4-1

5 april 2018

Gemert heeft zich donderdagavond geplaatst voor de halve finale van de districtsbeker. De ploeg van Dennis Dekkers rekende overtuigend af met eersteklasser Deurne. Het werd op een goed gevuld sportpark Molenbroek 4-1 voor de zwartwitten.

Doordat de ploeg zich nu bij de laatste vier voegt, is Gemert ook verzekerd van een ticket voor het landelijke KNVB-bekertoernooi van volgend seizoen. Bij een gunstige loting kan dat heel interessant worden, bijvoorbeeld met een profclub als opponent.

Maar dat is voor later zorg; belangrijk is nu dat Gemert verder bekert. De halve finale staat in principe gepland voor zondag 29 april, maar de kans is groot dat die speeldatum nog verandert. De tegenstander is wel bekend. Mede-hoofdklasser Groene Ster won donderdagavond van Rhode en komt over enkele weken naar sportpark Molenbroek voor een gevecht om een finaleticket.

De overwinning van Gemert in de derby tegen Deurne was dik verdiend. De zwartwitten waren vanaf de aftrap bij de les en pakten de zaken kordaat aan. Dat leidde tot een prima beginfase, waarin al direct een aantal kansen bij elkaar werden gevoetbald. De bal had al de paal geraakt bij een schot van Ron Jansen en Jasper Lalisang  had al aan de openingstreffer geroken, toen Ralf Kemper de 1-0 op het bord bracht. Jasper Lalisang verzorgde de steekpass, Kemper maakte vrij voor goalie Alex Geven geen fout.

Gemert bleef daarna domineren. Pas halverwege de eerste helft kwamen de Deurnenaren beter in de wedstrijd, zonder al echt gevaarlijk te worden. De 1-1 diende zich niet echt aan, maar viel wel. Kees Brugmans verslikte zich, hands van Maarten Vos werd door de arbiter niet bestraft, waarna Vos de gelijkmaker binnenwerkte in de 31e minuut.

Dat was een tegenvaller voor het Gemertsse kamp, maar de thuisploeg herpakte zich snel. Het tempo ging weer omhoog en Deurne werd teruggedrukt op eigen helft. Opnieuw Ralf Kemper haalde de trekker over.  Hij draaide fraai weg van zijn opponent en schoot tegendraads binnen, op aangeven van Dennis Groen: 2-1.

Met die stand gingen de twee ploegen rusten. Na de thee veranderde het spelbeeld niet. Gemert was de betere partij, zoals het natuurlijk ook een beetje hoort als een hoofdklasser tegen een eersteklasser speelt. Met een marge van slechts één doelpunt bleef het niettemin spannend en Deurne probeerde met speldenprikken gevaarlijk te worden.

Jasper Lalisang maakte aan de Gemertse onzekerheid een einde met de 3-1 en Ruben Rodrigues tekende voor de 4-1 na een assist van Ralf Kemper. In de slotfase had de score nog groter uit kunnen vallen, met onder meer een tweede schot op de paal van Ron  Jansen, maar al met al kon Gemert terugkijken op een prima kwartfinale met een terechte beloning.

De zwartwitten gaan zich nu opmaken voor de competitiewedstrijd tegen Baronie, zondag in Breda.

GEMERT: Barten; Leijten, Brugmans, Van Rooij, Van Berlo, Groen, Brouwers (83. Teuben), Rodrigues (83. Olislagers), Lalisang (79. Fonken), Kemper, Jansen.