Gemert naar finale na hectische bekerthriller!

26 april 2018

Gemert heeft zich geplaatst voor de finale van de districtsbeker! Een goedgevuld sportpark Molenbroek zag de zwartwitten na een hete,  hectische, enerverende bekeravond Groene Ster afschudden. Een weergaloze vrije trap van Ruben Rodrigues in de slotminuten betekende de beslissing: 2-1.

Wat een ontknoping was dat! Het Gemertse publiek hield de adem in toen Ruben Rodrigues in de 90e minuut achter de bal ging staan. Eerder in de wedstrijd waren zijn vrije trappen niet altijd succesvol geweest, maar nu draaide hij de bal feilloos in de kruising, van ruim twintig meter. Een prachtig doelpunt op een heerlijk moment.

Wat er daarna gebeurde,  had minder met voetbal te maken, maar de gemoederen waren dusdanig verhit geraakt, dat de vulkaan uitbarstte. Jasper Lalisang kreeg rood, om onduidelijke redenen. Na het laatste fluitsignaal vloog de vlam pas echt in de pan. Wie wat deed in de kluwen van spelers was voor de buitenstander niet te ontwarren, maar fraai was het allemaal niet.

Het deed uiteindelijk weinig af aan de feestvreugde in het Gemertse kamp. De zwartwitten staan op Hemelvaartsdag (10 mei) op het sportpark van sv Deurne tegenover eersteklasser Wittenhorst met als inzet de districtsbeker. Een knappe prestatie van Gemert, dat zich daarmee voor de tweede keer op rij plaatst voor de eindstrijd.

De tweede helft stond in lichterlaaie, de eerste helft nog niet. Gemert en Groene Ster waren beide scherp als een mes in de duels, waardoor zich een aardige wedstrijd ontspon. Gemert voetbalde wat gemakkelijker, Groene Ster speelde wat  meer vanuit de reactie, maar  geen van beide ploegen was echt dominant.  Gemert was nog het gevaarlijkst met schoten van afstand, van Ruben Rodrigues en Dennis Groen bijvoorbeeld.

Na rust ging het er anders aan toe. Bram Jacobs brak de wedstrijd open voor de thuisploeg. Een voorzet van Ruben Rodrigues werd door de boomlange verdediger binnengekopt: 1-0 in de 47e  minuut. Maar Groene Ster reageerde razendsnel, in een enerverende fase, waarin voor beide doelen veel gebeurde. Nauwelijks vijf minuten later stond de gelijkmaker al op het bord na een goede aanval van de Heerlenaren. Roel Schirra zette voor, Maikel van Kesteren klopte Bono Barten met een kopbal.

Die 1-1 stond lang op het bord. Ralf Kemper had een kans op de 2-1, maar strandde op doelman Thijssen van Groene Ster. Ondertussen werden de tackles, duwpartijen en duels steeds feller en harder, een voorbode van wat nog komen zou.

Terwijl de meeste toeschouwers zich langzaam aan het verzoenen waren met een penalty’s, pakte Gemert alsnog de winst. En hoe! De 90e minuut was ingegaan toen de zwartwitten een vrije trap kregen. Ruben Rodrigues maakte nogmaals duidelijk hoe belangrijk hij is voor de zwartwitten dit seizoen. Met een fan-tas-tische vrije trap maakte hij 2-1.

In de resterende minuten probeerden de Limburgers het nog wel, maar  Gemert vocht negentig minuten lang voor elke meter en werd voor die werklust en mentaliteit beloond.

Op 10 mei wacht nu een heerlijke pot. Opponent Wittenhorst ligt net aan de andere kant van Deurne, dus de locatie had gezien de finalisten bijna niet beter kunnen zijn.

GEMERT: Barten: Leijten, Brugmans, Jacobs, Van Berlo, Brouwers, Lalisang, Groen (71. Jansen, 92. Van Rooij), Rodrigues, Kemper, Van Brussel.