Gemert met overtuiging langs koploper: 4-1

18 november 2018

Gemert heeft zondagmiddag zeer overtuigend lijstaanvoerder GVV Unitas teruggewezen. Op sportpark Molenbroek werd het 4-1, na een ruststand van 3-0. Gemert nam daarmee de koppositie weer over van de Gorcummers. Gemert, Baronie en Unitas hebben nu 21 punten, maar Gemert koestert het beste doelsaldo.

Gemert had vooraf nog wel wat personele problemen. Met Lars Teuben en Erwin van den Broek, beide geblesseerd, miste trainer Reinald Boeren zijn twee backs. Ook Dennis Groen was er niet bij vanwege een blessure. De linksbackpositie werd ingevuld door Justin Houwers, rechts nam Jens Leijten zijn vertrouwde backpositie in, Kees Brugmans speelde verdedigend op het middenveld en Joost Habraken keerde sneller dan verwacht terug in de basis.

Die (gedwongen) wisselingen pakten goed uit. Gemert presenteerde zich zeer zelfbewust en scherp aan het eigen publiek. De duels werden gewonnen, de organisatie stond als een huis en de ploeg toonde zich zeer efficiënt in de afronding. De eerste treffer was al na vier minuten te noteren. Thijs van Pol schoot, de bal kwam terug via de paal en Ralf Kemper stond op de goede plek om de bal alsnog binnen te werken.

De 1-0 was een heerlijke ruggensteun voor de Gemertenaren. GVV Unitas liet in balbezit zien dat het over handige voetballers beschikt, maar Gemert was vanaf minuut één bij de les en liet de opponent nauwelijks tijd en ruimte om te voetballen. Tot uitgespeelde kansen kwamen de Gorcummers dan ook niet in de eerste helft.

In de laatste tien minuten van het eerste bedrijf plaatste Gemert zichzelf in een zetel. Opnieuw ging er een doelpoging van Thijs van Pol aan vooraf, opnieuw stond Ralf Kemper op de goede plek. De bal belandde na de redding van de keeper voor de voeten van de spits, die eenvoudig de 2-0 op het scorebord bracht.

En de koek was nog niet op, want nog voor rust besliste Gemert de wedstrijd. Een vrije trap vanuit het middenveld werd verkeerd getaxeerd door de Unitas-defensie. Thijs van Pol profiteerde en prikte zijn twaalfde doelpunt van het seizoen binnen.

Wat een luxe! Gemert ging met een 3-0 voorsprong de rust in tegen de koploper en winnaar van de eerste periodetitel. Maar de Gemertse supporters hielden nog enig voorbehoud. Ze hadden immers de wedstrijd tegen Alphense Boys nog vers in het geheugen. Toen werd een 3-0 marge alsnog om zeep geholpen.

Maar zondagmiddag was die vrees ongegrond. Ook na rust domineerde Gemert van de eerste tot de laatste minuut. De ploeg hield het kopje erbij, bleef de duels winnen en gaf de gasten eigenlijk nooit het idee dat er wat te halen viel op sportpark Molenbroek.

Als er nog twijfel was, werd die weggepoetst door Ralf Kemper, de ‘man of the match’ van deze zondag. De goal van de aanvaller in de 70e minuut vormde het sluitstuk van een prachtige aanval, waarbij Thijs van Pol, Willem den Dekker en aangever Jens Leijten betrokken waren.

In de 77e minuut deed Unitas iets terug via Pascal van Delden, de boomlange clubtopscorer van de Gorcummers. Hij maakte op fraaie wijze de 4-1. Het was een van de weinige kansen die de roodwitten in negentig minuten kregen en dat zei veel over de manier waarop Gemert zijn zaakjes voor elkaar had.

In de slotminuten was er nog een mooi moment voor Jeffrey Ket. De aanvaller van Gemert A1 maakte zijn officiële debuut in de hoofdmacht. Hij had zijn wisselbeurt nog van een gouden randje kunnen voorziet in de 90e minuut, maar de keeper van Unitas haalde een streep door die snode plannen en redde op de inzet van het jonge talent.

Het bleef dus 4-1 en daar was iedereen in het Gemertse kamp meer dan tevreden mee. Volgende week gaat de ploeg op bezoek bij Vlissingen, dan opnieuw als koploper in de meeslepende, ongemeen spannende hoofdklasse B.

GEMERT: Barten; Leijten, Jacobs, Vermeulen, Houwers; Brugmans, Den Dekker, Habraken (79. Van Osch), Kemper (73. Lalisang), Van Pol, Vereijken (87. Ket).

Bekijk voor meer wedstrijdfoto’s van Frans Brzoskowski het foto-album op de homepage.