Gemert klopt sv Meerssen: 5-2

28 oktober 2018

In een attractief duel heeft Gemert zondagmiddag de punten in eigen huis gehouden. Tegen sv Meerssen werd het 5-2. Een geflatteerde uitslag, maar de drie punten waren wel verdiend.

Met de zege blijft Gemert in de race voor de eerste periodetitel. Sterker nog, Gemert staat plotseling op pole-position voor de eerste prijs van het seizoen. Halsteren en Groene Ster, tot zondagmiddag de twee koplopers, speelden gelijk (1-1), waardoor Gemert de nieuwe lijstaanvoerder is, samen met Unitas, dat wel een  minder doelsaldo heeft. Volgende week wordt de eerste periode afgesloten. Gemert gaat op bezoek bij UDI’19.

Een addertje onder het gras is echter de situatie van sva Papendorp. De Utrechters verliezen dit seizoen vrijwel alles met grote cijfers en meldden zich af voor de wedstrijd van afgelopen weekend. Als dat ook komend weekend gebeurt, dan wordt Papendorp uit de competitie genomen en gaat de KNVB zich over de periode-indelingen buigen.  In dat geval zal de periodetitel volgende week waarschijnlijk ook niet vergeven worden.

De basiself van Gemert herbergde zondagmiddag één verrassing. Willem den Dekker brak in het duel met Nuenen zijn jukbeen, maar verscheen tegen sv Meerssen met speciaal gefabriceerd masker aan de start. In plaats van enkele maanden duurde zijn absentie zo maar twee weken. Hoe belangrijk dat is voor de zwartwitten toonde de Erpse middenvelder zelf aan. Hij leverde de assists bij drie doelpunten en prikte zelf de vierde treffer binnen. Wat een rentree!

Gemert had nog wat goed te maken richting het thuispubliek na de nederlaag tegen Alphense Boys van twee weken geleden, toen een 3-0 voorsprong nog uit handen werd gegeven (3-5). Toch was de start tegen Meerssen niet goed. Gemert moest al na vier minuten een tegentreffer incasseren. Jordy van der Schoot, de clubtopscorer van de Meerssenaren, schoof de bal binnen na een prima pass vanaf de linkerflank: 0-1.

Een flinke domper voor de thuisploeg, maar Gemert trok wel de teugels aan. Na een kwartier bracht Thijs van Pol de partijen weer in evenwicht. Wat volgde, was een enerverende fase, waarin Gemert tal van kansen bijeen voetbalde, maar er niet in slaagde om Meerssen op achterstand te zetten. Dat gebeurde pas in de 40e minuut. Een hoekschop van Willem den Dekker werd door Jasper Lalisang binnengewerkt: 2-1 net voor rust, een belangrijk moment.

Na de hervatting verviel Gemert in dezelfde fout: de ploeg oogde niet scherp en opnieuw viel een snelle tegengoal. In de 48e minuut maakte Richard Hannon er 2-2 van. Lang konden de gasten daar niet van genieten, want vijf minuten later lag de 3-2 in de touwen. Opnieuw Thijs van Pol scoorde, weer was Willem den Dekker de aangever.

De hernieuwde marge bracht Gemert niet in rustiger vaarwater. Integendeel. Vooral verdedigend waren de zwartwitten even de kluts kwijt en sv Meerssen kreeg rond het uur drie dotten van kansen op de voorsprong. Slechts met kunst en vliegwerk en het nodige geluk bleef Gemert op de been.

Die missers kwamen de Limburgers nog duur te staan, want in de slotfase liep Gemert alsnog weg van de Limburgers. Willem den Dekker tekende voor de bevrijdende 4-2 in de 85e minuut. Nu waren de rollen omgedraaid en leverde Thijs van Pol de assist. Heel het sportpark dacht aan buitenspel, inclusief de assistent-scheidsrechter, maar de arbiter wuifde alles weg en liet het spel doorgaan.

De vijfde Gemertse goal kwam op naam van Erwin van den Broek in de slotminuten.

De 5-2 was zeker gezien de benauwde fase rond de 60e minuut iets te veel van het goede, maar de drie punten kwamen over 90 minuten bezien bij de juiste ploeg terecht.

Gemert gaat zich nu opmaken voor de derby met UDI’19. Mogelijk met uitzicht op de eerste periodetitel, maar daarover wordt in de loop van de komende week meer duidelijk.

GEMERT: Barten; Teuben, Vermeulen, Jacobs, Van den Broek; Houwers, Den Dekker, Lalisang (79. Van Rooij), Vereijken, Van Pol, Kemper.

Zie voor meer wedstrijdfoto’s van Peter van Hout het album op deze site.