Gemert klopt EHC in slotduel

16 mei 2016

Gemert is op een vijfde plaats geëindigd in de hoofdklasse B. Die plek stemt tot tevredenheid gezien het verloop van de slotfase van het seizoen. De ploeg van Bert Ruijsch stond even elfde – een nacompetitieplaats – maar heeft daarna prima de rug gerecht en is alsnog in de subtop beland.

De laatste wedstrijd werd met 1-3 gewonnen van EHC uit Hoensbroek, de nummer twee.  EHC gaat via de nacompetitie proberen om een ticket voor de topklasse te bemachtigen. De ploeg wilde koste wat kost geen gele kaarten en blessures oplopen met het oog op het toetje van het seizoen. Gemert hoefde zich daarentegen niet in te houden en had er duidelijk meer zin in. Dat resulteerde in een vroege voorsprong. In de negende minuut produceerde Mark Kuijpers vanaf links een fraaie voorzet, die door Ralf Kemper nog niet ingekopt kon worden. Hij bereikte uiteindelijk wel Jasper Lalisang, die de 0-1 op het Hoensbroekse scorebord bracht.

Pas na een kwartier zorgde de thuisploeg voor het eerste gevaar. Een inzet van Danny Goessens werd eenvoudig gepareerd door Sven van Ommeren.

Bij een EHC dat niet echt van plan om het uiterste te geven toonde Goessens zich een uitzondering. Een schot van hem van dertig meter belandde in de 22e minuut op de lat. Daarna had Gemert het beste van het spel. Dat vertaalde zich in een verdubbeling van de marge. Ralf Kemper – in de basis bij absentie van de geschorste Thijs van Pol –  soleerde door de Limburgse defensie en gaf de bal op maat op Youri van Brussel, die de 0-2 binnenschoof.

Daarmee zat Gemert op rozen, maar de koek was nog niet op. Nog binnen het half uur stonden de zwartwitten op een 0-3 voorsprong. Een voorzet van Joost Habraken van rechts werd tot corner verwerkt. Uit de hoekschop van Van Brussel kreeg Bart van Berlo een schietkans. Uit de rebound was het alsnog raak. Kemper tekende voor de derde Gemertse goal.

De eerste helft eindigde met een tegenstoot van de thuisploeg. EHC kreeg een pingel na een vermeende overtreding van Mark Kuijpers op Goessens. Bastian Weiser prikte binnen: 1-3.

Na rust kreeg het duel nog meer de sfeer van midzomeravond-voetbal. Met een heel vreemd einde. EHC’er Omar ElAchkar kreeg geel bij een overtreding op Van Brussel, die daarbij de bal in het gezicht kreeg. Weinig aan de hand, dacht iedereen, maar ElAchkar zag plotseling een gele kaart voor zich opdoemen. Daarbij realiseerde de back zich dat hij de eerste wedstrijd van de playoffs mist en ging volledig door het lint. De scheidsrechter toonde hem nog een gele en dus rode kaart.

Het was een onwerkelijk einde van een wedstrijd die eigenlijk geen kaarten nodig had. Maar voor Gemert natuurlijk de complimenten dat de drie punten werden binnengesleept. De vierde overwinning in vijf duels, een prima finale van het seizoen!

GEMERT: Van Ommeren: Brouwers, Davy Vermeulen, Van Berlo, Kuijpers; Mark van Dijk (75. Erik van Dijk), Vissers, Lalisang (57. Jori Vermeulen); Van Brussel, Kemper, Habraken.