Gemert klopt Be Quick 1887

31 mei 2018

Gemert heeft zich een goede uitgangspositie verworven in de playoff-tweekamp tegen Be Quick 1887. De ploeg van trainer Dennis Dekkers won donderdagavond op eigen veld met 2-0. Zondag in Haren gaan de zwartwitten proberen om het karwei af te maken. Inzet is plaatsing voor de tweede en finale ronde van de nacompetitie.

Dat zal nog een helse kluif worden, zoveel is zeker. De 2-0 is een goede basis, maar met name in de tweede helft was Be Quick dominant. De ploeg deed Gemert uiteindelijk geen pijn, maar het maakte wel duidelijk dat het nog allerminst een gelopen race is.

Gemert startte zonder de afwezige Bart van Berlo. Lars Teuben en Ronny van den Elzen bezetten de flanken, Jens Leijten speelde rechts op het middenveld.

De eerste fase was natuurlijk aftastend. Hoofdklasser Gemert en derdedivisionist Be Quick 1887 kennen elkaar niet en keken even de kat uit de boom. De Groningers hadden wellicht iets meer balbezit, maar kansen deden zich eigenlijk niet voor.

Dat veranderde halverwege de tweede helft. Jasper Lalisang had een eerste mogelijkheid met een schot van afstand, dat in de 25e minuut overzeilde. De twintig minuten die volgden, waren volledig voor de thuisploeg. In de 27e minuut kwam Gemert op voorsprong. Jens Leijten brak door op rechts en zette de bal voor. Ralf Kemper stond op zijn post en hoefde de bal slechts een laatste tikkie te geven: 1-0.

Dat doelpunt leek een bevrijdende werking te hebben op de zwartwitten, die alleen maar beter gingen voetballen. Be Quick had het even niet meer en kwam goed weg toen Ralf Kemper de bal op de paal schoot na opnieuw een voorzet van Jens Leijten, die regelmatig de achterlijn opzocht en voor dreiging zorgde.

De 2-0 hing in de lucht en viel. De voorbereiding lag nu aan de linkerkant. Ruben Rodrigues lanceerde Ralf Kemper. De bal kwam via hem uiteindelijk bij Ron Jansen, die niet aarzelde en de 2-0 in de touwen schoof. Een heerlijke marge, die Gemert koesterde tot aan het rustsignaal.

De tweede helft gaf een ander beeld te zien. Be Quick, dat als derdedivisionist en dus als favoriet naar Gemert was afgereisd, maakte die status nu nadrukkelijker waar. Gaandeweg het tweede bedrijf lieten de Groningers de thuisploeg steeds meer naar adem happen. Dat was op zichzelf wel verwacht, maar daarbij hoopten de zwartwitte supporters op een venijnig countertje. Dat laatste zat er op een paar speldenprikjes na niet in.

Het was dus spannend. Zou Gemert de voorsprong vasthouden? Ja, luidde het antwoord. En hoewel Gemert continu onder druk stond, was het aantal echt grote kansen voor Be Quick 1887 beperkt. Bono Barten moest een paar keer attent reageren, maar vaak ging het voor Be Quick mis in de laatste fase van de aanval. Gemert bleef overeind in de duels en streed voor elke meter, niemand uitgezonderd.

Zo bleef de 2-0 op het bord. Een mooie uitgangspositie, die alle perspectief biedt voor de confrontatie van komende zondag op sportpark Esserberg in Haren. De wedstrijd begint om 14.30 uur.

GEMERT: Barten: Teuben (82. Van Rooij), Jacobs, Brugmans, Van den Elzen (77. Groen), Leijten, Brouwers, Lalisang (67. Van Brussel), Rodrigues, Jansen, Kemper.

Kijk voor alle wedstrijdfoto’s van Frans Brzoskowski in het album op deze site.