Gemert heer en meester in Uden

1 oktober 2017

Gemert heeft zich zondagmiddag uitstekend gepresenteerd in de derby met UDI’19. De ploeg van trainer Dennis Dekkers won met liefst 0-3 en die cijfers waren niet geflatteerd. Sterker nog; de thuisploeg mocht niet klagen…

Gemert is in goeden doen, zoveel is zeker. De overwinning op sportpark Parkzicht betekent de derde achtereenvolgende zege, maar ook de derde keer op rij dat minimaal drie keer werd gescoord. Het ‘nieuwe’ Gemert is er aanvallend en qua creativiteit fors op vooruit gegaan en komt steeds beter in vorm. Dat bleek ook in Uden, waar de zwartwitten vanaf de eerste minuut domineerden, op een manier die we in de confrontaties met de tricolores nog maar zelden gezien hebben.

Aanleiding om te wisselen was er niet, dus zou Gemert starten met dezelfde elf als vorige week in Malden. Maar in de warming-up bleek Bart van Berlo niet fit genoeg. Daardoor kreeg Jeremias Carlos David een basisplaats toebedeeld. Het middenveld werd gevormd door Coen Brouwers, Joost Habraken en Ruben Rodrigues.

Al in de beginfase waren de verhoudingen helder. Gemert voetbalde gemakkelijker dan de thuisploeg en kwam ook uit de meeste persoonlijke duels als winnaar tevoorschijn. Dat leidde tot aardige kansen. UDI-keeper Koen van Boxtel moest gestrekt om een eigen doelpunt te voorkomen. Ron Jansen en Ralf Kemper waren dichtbij en een schot van Ruben Rodrigues ging rakelings naast.

De meegereisde Gemert-supporters – in Uden zijn er dat altijd veel – wensten dat Gemert het veldoverwicht ook in de cijfers zou uitdrukken en dat gebeurde uiteindelijk ook. De goal kan nu al bestempeld worden als een van de hoogtepunten in het seizoen. Ruben Rodrigues ging de bal ophalen rond de middenlijn. Hij stuurde Jens Leijten diep op de rechterflank. Diens voorzet werd door Ralf Kemper met een fenomenale omhaal binnengeschoten. Wat een schit-te-rend doelpunt!

De voorsprong bij rust was dik verdiend en gezien de veldverhoudingen zelfs ietwat magertjes. Gemert maakte zich op voor een hete tweede helft, want UDI zou ongetwijfeld anders voor de dag komen na de hervatting. Daar leek het inderdaad een paar minuten op, maar Gemert pakte eigenlijk vrij vlot weer het initiatief om dat vervolgens niet meer af te geven. Het tweede doelpunt was een co-productie van twee nieuwelingen. Jeremias Carlos David lukte het nog niet om Van Boxtel te verschalken en legde af op Ruben Rodrigues, die het Gemertse deel van de toeschouwers opnieuw liet juichen.

Ook in de fase daarna kon UDI de Gemertse verdediging nooit in verlegenheid brengen. Keeper Bono Barten en zijn manschappen voor hem gaven in de hele wedstrijd nauwelijks iets weg. Een keer was Sidney Gakpo dichtbij, maar een hoge bal kon hij niet de (door hem) gewenste richting meegeven.

Gemert had aan de andere kant ondertussen volop kansen om verder weg te lopen. Soms lag de Udense keeper in de weg, soms ontbeerde de ploeg wat geluk in de afwerking. Ron Jansen had de 0-3 op zijn schoen uit een penalty, maar Van Boxtel redde. De overtreding in het strafschopgebied kwam  invaller Nick van Dijk op een rode kaart te staan, waardoor de ploeg het laatste gedeelte met tienen in moest.

Die uitsluiting haalde het laatste beetje weerwerk weg bij de thuisploeg. Gemert controleerde en Jasper Lalisang gumde ook het laatste restje twijfel weg. Ingevallen voor Ron Jansen schoot ‘Lali’ de 0-3 tegen de touwen.

Zo werd het uiteindelijk een heuse demonstratie van de zwartwitten. En dat in het hol van de leeuw. Dat geeft veel vertrouwen voor de komende weken. Komende zondag speelt Gemert voor eigen publiek tegen sv Meerssen. Gemert is gestegen naar een derde plaats, sv Meerssen volgt op een vierde plek. Een heerlijk affiche derhalve.

GEMERT: Barten; Leijten, Van Rooij, Brugmans, Van den Elzen (85. Teuben); Habraken, Rodrigues, Brouwers (87. Fonken); Carlos David, Kemper, Jansen (74. Lalisang)

Kijk voor meer wedstrijdfoto’s van Silke en Wenda van den Boogaard in het album  op deze site.