Gemert haalt uit tegen Leonidas: 6-1

14 april 2019

Gemert heeft zondagmiddag flink uitgehaald tegen Leonidas. De ploeg van Reinald Boeren liep in de tweede helft weg naar een fraaie 6-1 overwinning. Het slot werd opgefleurd door Jeffrey Ket. De jonge aanvaller viel in en scoorde in de beperkte tijd die hem was gegeven liefst twee keer.

Gemert blijft met de drie punten meedoen om de hoofdprijs in de hoofdklasse B. In Breda stonden zondagmiddag de twee koplopers Baronie en Groene Ster tegenover elkaar. De Limburgers kwamen op een 2-0 achterstand, maar walsten daarna over de lijstaanvoerder heen: 2-7. Daardoor is Groene Ster nu plotseling de te kloppen ploeg. Maar met nog vijf duels te gaan, maken de hoofdklassers zich op voor een daverende climax.

Wie alleen de uitslag van Gemert-Leonidas ziet, denk dat de zwartwitten een rustig middagje beleefden op sportpark Molenbroek. Dat was niet zo. De overwinning was dik verdiend, natuurlijk, maar op het spel van de thuisploeg viel bij vlagen nog wel wat aan te merken.

Jens Leijten bleek in de warming up toch iets te geblesseerd om te starten. Hij werd vervangen door Erwin van den Broek, van wie overigens bekend is geworden dat hij de club aan het einde van het seizoen gaat verlaten. Erwin bezette de linksbackpositie, Justin Houwers verhuisde naar rechts.

Gemert lanceerde zichzelf net al vorige week met een vroege voorsprong. Thijs van Pol won een luchtduel van de Rotterdamse goalie Fortes, waarna Ralf Kemper het karwei kon maken: 1-0 na vijf minuten.

In de fase die volgde was Gemert te slordig. De ploeg grossierde in onnauwkeurige passes en verkeerde keuzes. Nadat een schot van Sander Vereijken nog uit de doelmond werd geranseld door Fortes, kwam ook Leonidas soms gevaarlijk in de buurt van Bono Barten. El Harti schoot voorlangs en een uitglijder van Bono Barten bleef zonder schade.

Dus halverwege de wedstrijd waren de Gemertse supporters er nog allesbehalve gerust op.

De tweede helft werd uiteindelijk een walk-over, maar hoe gek het ook klinkt: het ging met horten en stoten. Joost Habraken had al op de paal geschoten, toen de zwartwitten het zichzelf een stuk gemakkelijker maakten met de tweede goal in de 52e minuut. Het was een beauty, een van de mooiste goals van Gemert van dit seizoen. Na een vloeiende aanval over verschillende schijven belandde de bal bij Thijs van Pol, die ongenadig hard uithaalde en de bal in de kruising joeg. Wat een heerlijke aanval én afronding!

De voorsprong van Gemert kwam daarna niet meer in gevaar. Leonidas gaf zich weliswaar nog niet gewonnen en bleef zich soms vervaarlijk melden in de buurt van het Gemertse doel. Maar het kwaliteitsverschil was te groot en de doelpunten vielen aan de andere kant. Zonder tot grote hoogte te stijgen, bleef Gemert met de regelmaat van de klok kansen afdwingen. Met name Ralf Kemper kreeg een aantal goede mogelijkheden om de marge te vergroten voordat Thijs van Pol zich seizoenstotaal opschroefde naar een onwaarschijnlijke 31!

Door de Gemertse rangen ging daarom een kleine schok, toen de aanvoerder zich niet veel langer blesseerde bij een actie op de achterlijn. De spits liet zich meteen vervangen. In de komende dagen zal de ernst van de blessure duidelijk zijn en wordt bepaald of hij inzetbaar is op Paaszaterdag in Leidschendam tegen RKAVV.

Gemert ging vervolgens nog flink door met scoren. In de 72e minuut belandde een inzet van Willem den Dekker via een Rotterdams been in de touwen (4-0). Twee minuten later deed Leonidas iets terug. Jeremy van Uunen prikte raak bij de tweede paal: 4-1.

In het resterende kwartier voetbalde Gemert nog een aantal mogelijkheden bij elkaar en zeker het slotakkoord mocht er zijn. Jeffrey Ket, speler van Gemert JO19-1 en een van de talenten die volgend seizoen aansluiten bij de selectie, gaf de zege extra cachet met twee treffers. Hij scoorde in de 90e minuut na voorbereidend werk van Ralf Kemper en in blessuretijd maakte hij er knap 6-1 van. Het waren zijn eerste officiële doelpunten in de Gemertse hoofdmacht.

En zo genoot Gemert zondagmiddag van een mooie zege en stond niemand meer lang stil bij het soms slordige voetbal. De strijd in de top van de hoofdklasse gaat paaszaterdag om 18 uur onverminderd verder met RKAVV-Gemert.

GEMERT – Barten; Houwers, Brugmans (86. Jansen), Jacobs, Van den Broek; Habraken, Brouwers, Den Dekker, Vereijken (84. Ket), Kemper en Van Pol (70. Groen).

Voor meer wedstrijdfoto’s van Frans Brzoskowski, zie het album op deze site.