Gemert grijpt naast beker

21 mei 2017

Gemert is er zondagmiddag niet in geslaagd om het seizoen met een prijs af te sluiten. De ploeg van trainer Dennis Dekkers verloor in Panningen afgetekend van Blauw Geel’38: 0-4.

Er waren aardig wat toeschouwers naar het zonovergoten sportpark in Panningen gekomen voor de confrontatie tussen de kampioen en de nummer acht van de hoofdklasse B. Zij zagen dat Blauw Geel’38 in het zadel werd geholpen door Gemert zelf. In de derde minuut stond de 0-1 al op het scorebord. Bram Jacobs timede verkeerd op het hobbelige gras, ging onder de bal door, waarna Alexander Mols vrij baan had richting Sven van Ommeren.

Dat was een domper voor Gemert. De ploeg probeerde zich te vermannen en was dichtbij de gelijkmaker, toen Brahim Zaari zich moest strekken om een van richting veranderde bal uit de doelmond te tikken. Gemert had zeker zoveel balbezit als Blauw Geel en was een paar dreigend, maar de tweede opdoffer diende zich al snel aan. Een goede aanval van Blauw Geel over rechts werd tot doelpunt gepromoveerd door Sander Egmond.

Zo waren er nog geen twintig minuten gespeeld en keek Gemert al tegen een schier uitzichtloze achterstand aan. Het werd het verhaal van de wedstrijd: Blauw Geel was efficiënt en doortastend op de belangrijke momenten, terwijl Gemert die meedogenloosheid juist mist, zowel offensief als defensief. Een probleem waarmee de ploeg overigens al het hele seizoen kampt.

Want de zwartwitten kregen in het restant van de eerste helft een aantal prima mogelijkheden. Ralf Kemper kopte de bal van dichtbij in, maar zag dat Zaari er zijn handschoenen nog achter kreeg. Twee minuten later kon Kemper net niet uithalen in kansrijke positie. En in de 45e minuut kopte Youri van Brussel de bal op de paal. Op dat moment stond Gemert inmiddels met tien man op het veld. Bram Jacobs kreeg de rode kaart toen hij de bal eerst fout taxeerde en vervolgens corrigeerde en daarbij Joey Hellstern aantikte. De aanvaller zette nog wel een paar stappen, waardoor het leek of hij struikelde, maar de arbiter twijfelde niet en stuurde de Gemertse verdediger naar de kant.

Daarmee leek de wedstrijd wel beslist. In de rust bleef Ron Jansen achter in de kleedkamer. Hij werd vervangen door Kees Brugmans. Het tiental van Gemert probeerde Blauw Geel terug te dringen en was via Ralf Kemper even dichtbij de aansluitingstreffer. De bal verdween over het doel. Daarna bleef het rustig voor Zaari, waardoor Blauw Geel zich nooit echt zorgen hoefde te maken. Zeker niet toen Emiel van de Sanden er 0-3 van maakte na weer een ongelukkig moment in de Gemertse defensie.

Daarmee was alle Gemerse hoop op een remonte verdwenen. Een paar minuten later werd het zelfs 0-4, toen Sven van Ommeren een duidelijke overtreding beging bij het uitkomen. Desley Schilders benutte de pingel. Zo gingen er dus eigen fouten vooraf aan drie van de vier Veghelse doelpunten. Tegen een dodelijke voorhoede als die van Blauw Geel is dat simpelweg te veel, waardoor het laatste uur nooit spannend werd op het sportpark in Panningen.

De bekerfinale was de laatste officiële wedstrijd van de zwartwitten, maar voor volgende week zondag staat nog de afscheidswedstrijd van Mark van Dijk op het programma. Zondag om 13 uur zwaait de club de routinier en captain uit. Op deze site leest u in de loop van de week welke voormalige coryfeeën zondag allemaal op het veld te zien zijn.

GEMERT: Van Ommeren; Leijten, Jacobs, Van Berlo (65. Van den Elzen), Brouwers; Van Dijk, Lalisang, Habraken, Van Brussel (58. Buijssen), Jansen (46. Brugmans), Kemper.

Zie alle wedstrijdfoto’s van Frans Brzoskowski in album op deze site.