Gemert excelleert naar 0-5 zege bij SDO

5 juni 2019

Gemert staat met één, misschien wel anderhalf been in de finale van de nacompetitie. De zwartwitten kenden woensdagavond geen genade met SDO en wonnen in Bussum met liefst 0-5. Ralf Kemper scoorde drie keer. Het karwei kan zaterdagmiddag geklaard worden in de thuiswedstrijd op sportpark Molenbroek.

Gemert verdiende woensdag een groot compliment. De ploeg kreeg voor de reis naar Bussum een fikse tegenvaller te incasseren. Thijs van Pol had teveel last van een blessure en moest zich afmelden voor de eerste playoff-wedstrijd. Een hard gelag voor de topscorer, maar natuurlijk ook een fikse aderlating voor de ploeg. Reinald Boeren koos ervoor om Justin Houwers te posteren als rechtsback en Jens Leijten door te schuiven naar het middenveld.

Dat Gemert uiteindelijk zo fors zou winnen, kon op basis van het eerste kwartier nog niemand bevroeden. Voetballend toonde Gemert zich al snel sterker, maar SDO heeft een ploeg met veel lengte en fysieke kracht, waardoor alle voorzetten en standaardsituaties gevaar herbergden. De beginfase was lichtjes voor de thuisploeg, al hield Gemert qua offensieve dreiging gelijke tred. Jesse van Huisstede had bijna succes en aan de andere kant kwam met name Jens Leijten direct een paar keer gevaarlijk door.

In de 19e minuut was het raak. De mee opgerukte Justin Houwers en Ralf Kemper tekenden voor het voorbereidende werk, de fijnbesnaarde afwerking was van Sander Vereijken (zie foto).

Dat doelpunt deed de ploeg zichtbaar goed. Gemert pakte de controle en vertaalde dat tien minuten later zelfs in de 0-2. Nu werd Ralf Kemper gelanceerd door Willem den Dekker. De spits mocht alleen op de doelman van SDO af en bleef koel.

Wat een luxe voor de Gemertenaren, want de uitwedstrijd was vooraf ingeschaald als een zeer zware klus. SDO is de nummer drie van de hoofdklasse A en rekende in de eerste playoff-ronde nog af met GVV Unitas, toch een van de beter voetballende ploegen in de hoofdklasse B van het afgelopen seizoen.

Eenmaal van de schrik bekomen schakelde SDO dan ook bij. De thuisploeg wilde zich voor eigen publiek niet zo gemakkelijk de kaas van het brood laten eten en beet van zich af. Gesteund door ‘de vijfde colonne’, de supportersschare aan de lange zijde, werden de duels grimmiger. Het leidde tot een paar opstootjes en verhitte gemoederen op slag van rust.  Een teken dat Gemert na de hervatting nog wel iets kon verwachten.

Dat viel uiteindelijk mee en dat was puur de verdienste van de ploeg van Reinald Boeren. SDO had veel fysieke kracht, maar was ook kwetsbaar op snelheid en voetballend vermogen. Dat kwam mooi tot uiting bij de derde goal van de zwartwitten. Een beauty. Sander Vereijken zette weer eens een paar tegenstanders in de wind. De bal belandde bij Joost Habraken, die Jens Leijten bediende met een steekbal. De voorzet van Jens was op maat en Ralf Kemper werkte de bal binnen. Heerlijk doelpunt en beslissing in de wedstrijd, terwijl er toch nog een half uur te spelen was. Wie had dat vooraf kunnen denken?

In het resterende half uur konden de meegereisde Gemertse supporters met een gerust hart toekijken. SDO probeerde het wel, maar Gemert bleef continu de baas en gaf verdedigend nauwelijks iets weg. Ondertussen profiteerden de zwartwitten maximaal van de ruimte die er voorin lag. Dat resulteerde in nog twee doelpunten. Ralf Kemper voltooide zijn hattrick na een voorzet van Jens Leijten. Even later zorgde Ralf Kemper voor de haarscherpe voorzet en maakte Jasper Lalisang een knappe kopgoal. Tussendoor mocht Willem den Dekker nog uithalen vanaf elf meter, maar hij stuitte op de SDO-keeper. Joost Habraken – een van de absolute uitblinkers – raakte bij één aanval zowel de lat als de paal.

Het bleef 0-5 en zo werd het een heel mooie avond en een heel prettige terugreis voor de Gemertenaren. Komende zaterdag start Gemert vanuit een wel zeer comfortabele positie, maar Reinald Boeren zal er ongetwijfeld op hameren om opnieuw geconcentreerd te beginnen en SDO geen sprankje hoop meer te geven. De wedstrijd op sportpark Molenbroek begint om 14.00 uur. De winnaar plaatst zich voor de finale van de nacompetitie, waarin straks een ticket voor de derde divisie klaar ligt. De meest waarschijnlijke andere finalist is sc Staphorst, dat deze week met een 0-3 overwinning op de amateurs van sportclub Feyenoord een voorschot nam op een finaleplaats.

Tot zaterdag op sportpark Molenbroek!

GEMERT: Barten; Houwers (89. Van Osch), Brugmans, Jacobs, Van den Broek; Leijten, Brouwers, Den Dekker (78. Lalisang), Habraken (85. Westerlaken), Kemper, Vereijken.

(voor de foto dank aan Leo Vereijken)