Gemert dwingt IFC op de knieën

26 maart 2017

Eindelijk! Ruim drie maanden moest de Gemertse aanhang op een zege wachten, maar zondagmiddag was het weer eens zover. IFC uit Hendrik-Ido-Ambacht werd op een zonovergoten sportpark Molenbroek met een 1-0 nederlaag naar huis gestuurd.

De opluchting en blijdschap waren groot in het Gemertse kamp. Te vaak was het spel in orde, maar lieten de Gemertenaren na om zichzelf te belonen. Ook zondag was dat weer een probleem, maar één doelpunt van Bram Jacobs in de tweede helft bleek dit keer voldoende voor de drie punten. Niet in het minst omdat de Gemertse defensie in negentig minuten geen enkele kans weggaf.

De overwinning kreeg nog eens extra cachet omdat Gemert het moest stellen zonder een aantal sterkhouders. Zo waren Yoeri Vissers en Jens Leijten geschorst en is Mark van Dijk nog altijd geblesseerd. Er kwam een experiment uit de hoed. Kees Brugmans speelde als verdedigende middenvelder en kweet zich prima van zijn taak. De van-huis-uit-verdediger werd na afloop uitgeroepen tot Man of the Match.

Gemert stond goed tegen IFC, dat de laatste drie wedstrijden naar zich toe had getrokken en dus in de winning mood naar sportpark Molenbroek was gekomen. De organisatie was goed en Gemert was een paar keer dreigend. In de twaalfde minuut meldde Jasper Lalisang zich voor het eerst voor de goal van de IFC-doelman. Nog voor het rustsignaal was Lalisang opnieuw gevaarlijk. Bas van Zee, de ijzersterke doelman van de gastheren, tikte de kopbal net onder de lat vandaan.

Na rust bleef het spelbeeld in eerste instantie gelijk: Gemert was beter en dreigender. Kort voordat het uur om was, kwam dan toch de 1-0 op het scorebord. Een schot van Joost Habraken werd nog aangetikt door Bram Jacobs, waarna de bal in de touwen rolde. Een verdiende voorsprong, dat zeker.
Plotseling ontstond een andere wedstrijd. IFC had zich tot dan toe vrij terughoudend opgesteld, maar schakelde meteen door en schoof met alle linies een paar meter door naar voren. Gemert moest zich even wapenen, maar kwam die fase door zonder kleerscheuren.

In het restant van de wedstrijd bleef het erg spannend, ook omdat de tweede Gemertse treffer maar uitbleef. Gemert snakte naar een overwinning, die nu erg dichtbij was, maar een verdwaalde aanval van de ploeg uit Hendrik-Ido-Ambacht kon alsnog roet in het eten gooien.

Maar gelukkig kwam het zover niet. Gemert speelde in feite met drie verdedigers, maar stond als een huis en gaf niets weg. Uiteindelijk zorgde het eindsignaal van de scheidsrechter voor de opluchting; voor het eerst sinds de thuiswedstrijd tegen Chevremont op 18 december werd een driepunter binnengesleept en die zege werd innig gekoesterd aan de Sportlaan nummer 9 in Gemert.

GEMERT: Van Ommeren; Jori Vermeulen, Van Berlo, Jacobs; Habraken (87. Van Osch), Lalisang, Brugmans, Brouwers, Van Brussel; Jansen (71. Buijssen) en Kemper.