Gemert buigt voor UDI in derby

28 januari 2018

Gemert heeft zondagmiddag de tweede achtereenvolgende nederlaag geïncasseerd. De ploeg verloor op eigen veld met 1-3 van UDI’19 en maakt voorlopig een pas op de plaats in de strijd om de titel.

De wedstrijd werd voorafgegaan door de officiële opening van de nieuwe kunstgrasvelden door wethouder Bankers, samen met de Pupil van de Week. Daarna floot de scheidsrechter voor het eerst en twintig seconden later lag de 0-1 al in de touwen achter Bono Barten. Sam Wassenberg haalde van grote afstand uit en bezorgde de tricolores zo een droomstart.

In het restant van de eerste helft was Gemert licht sterker dan de Udense opponent. De zwartwitten herstelden zich in die zin van de sof tegen sc Woezik van vorige week.  Het overwicht vertaalde zich evenwel niet in grote, uitgespeelde kansen. Ralf Kemper was er het dichtst bij. Hij frommelde zich tussen vier verdedigers bijna naar de gelijkmaker, maar doelman Nick van de Horst had het laatste woord.

In de rust bleef Jasper Lalisang achter in de kleedkamer. Hij werd vervangen door Youri van Brussel. Vijf minuten na de hervatting kwamen de zwartwitten op gelijke hoogte. Ook nu was een afstandsschot succesvol. De fenomenale uithaal van Ruben Rodrigues betekende de verdiende 1-1.

Achteraf gezien was daarmee het Gemertse hoogtepunt van de derby vermeld. De thuisploeg ging op zoek naar meer, maar UDI had daar prima het oog in en anticipeerde optimaal op de ruimte die Gemert daarbij weggaf. Sam Wassenberg  maakte er in de 59e minuut 1-2 van, waardoor Gemert weer in de achtervolging werd gedwongen. In de fase die volgde, had UDI meerdere kansen op een vroegtijdige beslissing. Wassenberg schoot in het zijnet na een goede actie op rechts, een schot van Roald van Hout stuitte via Bono Barten en onderkant lat weer terug het veld in.

Gemert hapte naar adem, maar bleef in de wedstrijd en kreeg vervolgens ook zelf weer mogelijkheden. Ruben Rodrigues rook even aan de 2-2 en de net ingevallen Ron Jansen kon de bal met een kopbal niet de goede richting meegeven.

De beslissing viel in de 82e minuut. Luuk Meulink, invaller aan de kant van UDI’19, maakte een vloeiende aanval af.  In het resterende tien minuten kon Gemert geen vuist meer maken, waardoor er na ruim  negentig minuten een 1-3 eindstand op  het bord stond en UDI zich op die manier revancheerde voor de 0-3 nederlaag in eigen huis tegen Gemert.

Ondertussen staan de zwartwitten in 2018 nog op nul punten en heeft de ploeg inmiddels zeven verliespunten meer dan koploper OSS’20. Volgende week wacht de uitwedstrijd tegen sv Meerssen.

GEMERT: Barten; Leijten, Brugmans, Van Rooij, Van den Elzen (68. Jansen), Brouwers, Van Berlo, Lalisang (46. Van Brussel), Groen, Kemper, Rodrigues (80. Fonken).

Kijk voor meer wedstrijdfoto’s van Frans Brzoskowski in het album op deze site.