Gemert blijft meedoen om titel: 1-3 overwinning bij IFC

5 mei 2019

Gemert 1 blijft volop meedoen om de titel in de hoofdklasse B. De ploeg van trainer Reinald Boeren boekte zondagmiddag de derde zege op rij. Uit bij IFC werd het 1-3.

Gemert houdt daarmee de druk op Groene Ster hoog. De Limburgers hebben al even de minste verliespunten, maar namen zondag ook daadwerkelijk de koppositie over van Baronie. De ploeg uit Heerlerheide maakte zelf geen fout bij Minor (0-2) en leidt nu met twee punten voorsprong op de zwartwitten.

Drie weken voor het einde is de spanning dus nog altijd om te snijden. Het is een van de meest meeslepende edities van de hoofdklasse van de voorbije jaren. Komende zondag speelt Gemert op eigen veld tegen Halsteren, zelf ook nog titelkandidaat. Een topper voor ongetwijfeld veel publiek met zeer grote belangen op het spel: wie haakt aan, wie haakt af?

Op sportpark Schildman in Hendrik-Ido-Ambacht moest Gemert zondag aantreden zonder de geschorste Ralf Kemper en de zieke Coen Brouwers. Jens Leijten was wel weer fit en kreeg een plekje op het middenveld, net als Jasper Lalisang.

Na een weifelende beginfase, met twee hoekschoppen voor de thuisploeg, nam Gemert langzaam het heft in handen. De ploeg voetbalt gemakkelijker dan IFC en pakte zo in de loop van de eerste helft het initiatief. Joost Habraken had al eens aan een doelpunt mogen ruiken, toen de 0-1 viel uit een eigen treffer van IFC. Thijs van Pol gaf de voorzet vanaf de rechterflank en IFC’er Marco Bouwman werkte de bal in de 18e minuut ongelukkig achter zijn eigen doelman.

Dat was een lekkere ruggensteun voor de zwartwitten, die nadien dominant bleven, al bleef het achterin oppassen. Precies op het halve uur maakte Gemert het nog iets comfortabeler voor zichzelf. Ook nu had de ploeg niet te klagen over de hulp van Vrouwe Fortuna. Zoals we van hem kennen, ging Sander Vereijken op avontuur. Hij draaide naar binnen, haalde uit, waarna de bal tot twee keer toe van richting werd veranderd. Uiteindelijk moest de IFC-doelman het hoofd buigen: 0-2.

Die marge hield Gemert vast tot de rust.

Na de pauze probeerde IFC aan te dringen. Dat bood ruimte aan de zwartwitten, maar die gingen daar regelmatig slordig mee om. Toch waren de beste kansen voor de gasten. Een schot van Thijs van Pol vanaf links scheerde de kruising en een pegel van Jasper Lalisang spatte uiteen op de lat.

Gemert hield IFC in de wedstrijd en moest dat bekopen met de aansluitingstreffer. Uit de tegenaanval van het schot van Jasper Lalisang kreeg Danny Slingerland teveel ruimte. Hij prikte raak en bracht daarmee de spanning weer volledig terug, 1-2 in de 70e minuut.

Gemert vergat na rust een beetje te voetballen. Te vaak werd het middenveld overgeslagen en werd de bal te snel en onnauwkeurig diep gegeven. De meegereisde Gemertse supporters konden daardoor geen moment achterover leunen. IFC geloofde er nog in, al kwam de ploeg tot weinig echte kansen.

Pas in blessuretijd gooide Gemert de deur in het slot. Thijs van Pol zorgde voor de assist, Sander Vereijken tekende voor zijn tweede van de middag en de bevrijdende 1-3. De scheidsrechter vond het daarmee welletjes en floot meteen daarna voor het einde van de wedstrijd.

Zo boekte de ploeg een dikverdiende overwinning, die benauwder was dan echt nodig. Maar een kniesoor die daarom maalde; de drie punten werden gekoesterd en Gemert blijft de belangrijkste belager van Groene Ster in de strijd om de hoofdklassetitel. Komende zondag gaat het gevecht verder, met een niet te versmaden affiche; Gemert-Halsteren.

GEMERT: Barten; Houwers, Brugmans, Jacobs, Van den Broek; Leijten, Den Dekker, Lalisang  (72. Ket), Habraken (80. Groen), Van Pol, Vereijken.