Gemert bijt tanden stuk op Leonidas

9 december 2018

Gemert heeft zondagmiddag twee dure punten laten liggen in Rotterdam. Tegen Leonidas, de nummer twaalf op de ranglijst, werd het 1-1, waarbij de twee doelpunten in de absolute slotfase vielen.

Gemert is door het eerste gelijkspel van het seizoen gezakt naar een gedeelde tweede plaats. Groene Ster won de topper tegen Baronie met 1-0 en is de nieuwe lijstaanvoerder, met één puntje meer dan Gemert en Halsteren. Baronie volgt op een vierde stek.

Trainer Reinald Boeren stuurde op het sportpark in de deelgemeente Hillegersberg-Schiebroek dezelfde elf de wei in als in de succesvolle voorbije weken. Maar op het kunstgras van rksv Leonidas was het spel van de zwartwitten van meet af aan stroperig en slordig. De ploeg had wel meer balbezit, maar kon maar mondjesmaat gevaarlijk worden. De zwartwitten bleven te vaak steken in goede bedoelingen. Daar stond tegenover dat de ploeg ook weinig weggaf.

De beste kans van de eerste helft viel kort voor rust te noteren. Ralf Kemper was dichtbij de openingstreffer, maar haalde de trekker niet over.

De meegereisde supporters hielden hoop dat Gemert na rust de bakens zou kunnen verzetten. In de 52e minuut leken de zwartwitten daadwerkelijk op weg naar de bevrijdende voorsprong. Een lob van Thijs van Pol ging echter net naast.

Vervolgens verstreek de tijd in het nadeel van Gemert, dat als koploper natuurlijk geen punten wilde achterlaten op het Rotterdamse sportpark. De ploeg probeerde het amechtig, maar het niveau was niet om over naar huis te schrijven en echt uitgespeelde kansen waren er nauwelijks bij. Sander Vereijken had een kansje in de 69e minuut, maar de keeper van Leonidas bokste de bal uit de doelmond. Ook Jasper Lalisang, die iets eerder Joost Habraken had afgelost, stuitte op de keeper.

In de absolute slotfase kwam de wedstrijd alsnog los. Maar in eerste instantie niet op de manier waarop het Gemertse kamp had gehoopt. Leonidas had in de hele wedstrijd nog geen enkele kans afgedwongen, maar kwam met het einde in zicht plots op voorsprong. Eren Yildizturan klopte Bono Barten en leek daarmee het beginsignaal te geven voor een feestje voor de thuisploeg, die al sinds 30 september (0-2 bij UDI) niet meer had gewonnen.

Zover liet Gemert het niet komen. Direct na de 1-0 kwam de 1-1 op het bord. Uit een corner kopte Bram Jacobs de bal terug, waarna Jasper Lalisang er als laatste zijn hoofd tegen zette. Het doelpunt stelde weliswaar een punt veilig, maar toverde toch geen tevreden blikken op de Gemertse gezichten. De ploeg liet in Rotterdam immers te weinig zien om de drie punten echt te kunnen claimen.

Gemert gaat zich nu opmaken voor de topper van volgende zondag tegen Baronie, op sportpark Molenbroek.

GEMERT – Barten, Leijten, Vermeulen, Jacobs, Houwers, Brugmans, Den Dekker, Habraken (60. Lalisang), Kemper, Van Pol, Vereijken.