Eerste nederlaag Gemert 1

16 oktober 2016

Het heeft bijna twee maanden geduurd, maar zondagmiddag moest Gemert voor het eerst dit seizoen toch zijn meerdere erkennen in een opponent. In Hendrik Ido-Ambacht verloor de ploeg van trainer Dennis Dekkers met 3-1 van IFC, in een duel met twee gezichten.

Op een aantal plekken zag Gemert er onder de rook van Rotterdam wat anders uit dan in de voorbije weken. Aanvoerder Mark van Dijk zat zijn eerste van drie duels schorsing uit, Coen Brouwers is uitgeschakeld met een blessure. Laatstgenoemde werd vervangen door Ronny van den Elzen. Ook Ralf Kemper had een basisplaats, waardoor Youri van Brussel een linie zakte. Op het middenveld had Joost Habraken een controlerende rol.

Gemert beleefde een heerlijke start op het veld van IFC, dat op hetzelfde sportpark huist als ASWH, de club die met het eerste team in de derde divisie uitkomt. Al binnen een paar minuten stond de ploeg – gehuld in het nieuwe lichtblauwe uittenue – op 0-1. Ron Jansen kreeg de bal te pakken op de middenlijn en lanceerde Ralf Kemper, die sneller was dan zijn opponent en de bal feilloos binnen schoot.

Dat was een mooie ruggensteun voor de koploper, maar leidde er niet toe dat Gemert controle kreeg over de wedstrijd. IFC beschikt over een prima equipe en liet Gemert in de eerste helft regelmatig naar adem happen. De thuisploeg kwam vooral vaak via de rechterflank door en elke voorzet was gevaarlijk gezien de lengte bij Ido’s Football Club. Na 25 minuten tot een uur leek de storm een beetje te gaan liggen en juist toen sloeg de thuisploeg toe. Sven van Ommeren was kansloos op de inzet van Danny Slingerland.

In de gelijke stand kwam tot aan de rust geen verandering meer en bij de meegereisde aanhang van Gemert leefde het besef dat er niet gemopperd mocht worden met de 1-1.

Ook Dennis Dekkers wist dat het anders moest na rust. Ronny van den Elzen bleef achter in de kleedkamer en Bram Jacobs schoof door naar links. Yoeri Vissers kwam erin en werd links op het middenveld geposteerd.

Gemert kwam beter voor de dag na rust en zeker in de beginfase van de tweede helft speelde de ploeg een aantal dotten van kansen bij elkaar. Joost Habraken miste een kopkans rakelings, waarna de bal opnieuw voor de goal werd gebracht, waar Youri van Brussel het leer over kopte. Niet veel was opnieuw Van Brussel dichtbij. Zijn eerste inzet werd gekeerd door de IFC-goalie, in de rebound scheerde de bal voorlangs.

Gemert was nu de bovenliggende partij, maar deed zichzelf tekort door de kansen niet te benutten. Tegen de verhouding in kwam IFC vervolgens op voorsprong. Bram Jacobs ging in de fout bij een vrije bal in de opbouw. Perry van Eijken onderschepte de pass en lobte de bal subtiel over Sven van Ommeren in de touwen.

De 2-1 was een fikse tegenvaller voor de Gemertenaren, die niettemin de rug rechtten. Veruit de beste was voor Rick Wijnen. De Eindhovenaar is na een aangepast programma in de voorbije weken fit en loste in Hendrik Ido-Ambacht Ron Jansen af. In de 77e minuut had Wijnen zijn competitiedebuut een gouden randje kunnen geven, maar doelman Bas van Zee tikte zijn inzet nog net aan.

Richting de slotfase werd ook Jeffrey Driessen nog ingebracht en ging Gemert alles-of-niets spelen. Het bleef onverminderd spannend. Zo speelde Driessen zich knap vrij in het strafschopgebied, maar ging zijn schot daarna over.

Uiteindelijk liet Gemert na om zichzelf te belonen voor de knappe wederopstanding na rust. In de slotseconde van de blessuretijd prikte Yoeri Rombouts de 3-1 nog binnen en maakte daarmee de eerste nederlaag van Gemert in het seizoen definitief.

Komende week is Gemert vrij, donderdag speelt de ploeg op eigen veld vriendschappelijk tegen Deurne (20 uur), een week later komt Quick op bezoek op sportpark Molenbroek. Dat is de ploeg die zondagmiddag opschoof naar een tweede plek op de ranglijst. Gemert staat nu vijfde.

GEMERT: Van Ommeren; Leijten, Davy Vermeulen (81. Driessen), Van Berlo, Van den Elzen (46. Vissers); Habraken, Lalisang, Van Brussel; Jansen (67. Wijnen), Kemper.