Belangrijke zege Gemert!

24 april 2016

Gemert heeft zondagmiddag een belangrijke stap gezet richting veilige haven. Tegen het hogergeplaatste Gestel werd een knappe zege geboekt. Het werd in Eindhoven 1-2 door doelpunten van Mark van Dijk en Thijs van Pol.

Gemert heeft de kadans op tijd hervonden, zo lijkt het. Na de zo teleurstellende remise tegen TOP leken zorgelijke tijden aan te breken, maar door de driepunters tegen DESO en zeker zondagmiddag tegen Gestel is de lucht boven sportpark Molenbroek flink opgeklaard. Volgende week kan de ploeg het karwei al afmaken in de thuiswedstrijd tegen Vlissingen. Winst tegen de Zeeuwen betekent dat Gemert zo goed als zeker is van een nieuw jaar in de hoofdklasse.

Gemert startte op sportpark Dommeldal-zuid met Mark van Dijk op het middenveld, net als tegen DESO. Naast hem stond broer Erik. Voor dat duo werd Youri van Brussel geposteerd. Het pakte prima uit. Onder regie van de uitblinkende Mark van Dijk was de eerste helft duidelijk voor de zwartwitten, die ook verdiend op voorsprong kwamen via de captain zelf, die een bal enigszins gelukkig meekreeg en bekeken binnenwerkte: 0-1.

Buiten een afstandsschot van Gakpo – een prooi voor Sven van Ommeren – gaf de Gemertse defensie in de eerste helft geen krimp. Rond het half uur had de ploeg zichzelf kunnen belonen met de 0-2. Een drietal kansen – voor Thijs van Pol, Youri van Brussel en Davy Vermeulen – had niet het gewenste resultaat.

Gezien de controle die Gemert uitoefende, was de afloop van het eerste bedrijf erg zuur. Ronny van den Elzen verkeek zich op een hoge bal. Van Dijk moest ingrijpen en deed dat ten koste van een overtreding op Levi Ikele.  De terechte strafschop werd benut door Hadouir: 1-1 op slag van rust.

Na de hervatting had Gemert het lastiger. De ploeg kreeg nog een dot van een kans voor Youri van Brussel, die in het zijnet kopte na een uitstekende voorbereiding en dito voorzet van Thijs van Pol. Daarna moesten de zwartwitten allengs achteruit. Gestel herbergt veel voetballend vermogen en pakte het initiatief. Dat leidde niet tot grote kansen, maar wel tot zorgen in het Gemertse kamp.

Groot was daarom de vreugde toen Thijs van Pol een kwartier tijd het net vond. Gelanceerd door de net ingevallen Jasper Lalisang omspeelde de spits de keeper om daarna de 1-2 aan te tekenen. Een knap staaltje van de spits.

Het restant was spannend. Gemert toonde, zoals in de hele wedstrijd, karakter, vocht voor elke meter en bleef gedisciplineerd voetballen. Met als resultaat dat Gestel het nog wel probeerde, maar niet meer tot grote kansen kwam.

Zo schreef Gemert drie verdiende en héél belangrijke punten bij in de strijd om lijfsbehoud. De zwartwitten spelen nu twee thuiswedstrijden op rij, tegen Vlissingen en DOSKO, duels waarin de equipe van Bert Ruijsch in staat moet worden geacht om ook de laatste onzekerheid weg te poetsen.

GEMERT: Van Ommeren; Leijten, Davy Vermeulen (75. Brugmans), Van Berlo, Van den Elzen; Mark van Dijk, Erik van Dijk, Van Brussel; Habraken, Van Pol, Buijssen (69. Lalisang).