Belangrijke zege Gemert tegen Groene Ster

21 februari 2016

Gemert 1 heeft zondagmiddag een belangrijke overwinning geboekt op Groene Ster. Hoewel het in de laatste minuten van de wedstrijd geheel onnodig nog even spannend werd, was het een overtuigende driepunter van de zwartwitten, de eerste sinds eind november.

De noodzaak om te winnen was vooraf helder, na vier achtereenvolgende nederlagen en een gelijkspel tegen Halsteren, vorige week. Gemert pakte de zaken dan ook kordaat aan. Eigenlijk vanaf de eerste minuut hadden de zwartwitten een overwicht. Bij rust stond er dan ook een geruststellende 2-0 voorsprong op het bord. Groene Ster had weliswaar de eerste kans via Maikel van Kesteren, maar daarna pakte de thuisploeg het initiatief en beloonde zichzelf ook. Jens Leijten zette voor, Thijs van Pol kopte en de bal kreeg het laatste tikje van Jasper Lalisang, die daarmee verantwoordelijk was voor de eerste schifting: 1-0.

Gemert legde vorige week al wat extra verdedigende accenten, een logische stap als je vier keer na elkaar geen punten pakt. Dat pakte tegen Halsteren al goed uit, nu ook. Voetballend is het nog allemaal niet je-van-het, maar Gemert bleef controleren en kreeg kansen om verder uit te lopen. Zo belandde een inzet van Lalisang op de lat en had Thijs van Pol een prima schietkans.

Zonder dat Groene Ster zich overigens verstopte. Een vrije trap van Roel Schirra kwam terug via het aluminium en in de laatste minuut voor de pauze haalde Ronny van den Elzen een bal van de lijn. Toen stond het echter al 2-0. Joost Habraken trachtte de bal voor te zetten, maar zag de bal tot zijn eigen verrassing bij de tweede paal in de touwen vallen. Een heerlijke meevaller voor de zwartwitten, maar wel terecht op basis van de veldverhoudingen in de eerste helft.

De wedstrijd werd beïnvloed door een stevige wind en de Gemertse aanhang hield er rekening mee dat Gemert in de tweede helft nog aan de bak moest. Dat viel mee. De thuisploeg kwam eigenlijk maar zelden in de problemen tegen de nummer elf van de ranglijst. De Limburgers, die een gelaten indruk maakten, kwamen maar mondjesmaat in de buurt van Sven van Ommeren en na een kwartier poetste Gemert het laatste restje twijfel (zo leek het) weg. Het was een prachtige aanval, die begon in de eigen achterhoede. Bart van Berlo passte naar Mark van Dijk, die met een diepe bal Joost Habraken lanceerde. Een perfecte voorzet werd bij de tweede paal bekroond door Thijs van Pol: 3-0.

Daarmee zaten de punten diep in de achterzak van de Gemertenaren. Belangrijke punten in deze fase van de competitie. Toch werd het nog griezelig in de slotfase. Groene Ster leek volledig ongevaarlijk, maar vanuit het niets kopte Maikel van Kesteren een paar minuten voor tijd de 3-1 binnen. Er zou een overtreding aan vooraf zijn gegaan volgens de thuisploeg, maar de scheidsrechter wilde daar niets van weten. Nog niets aan de hand, ware het niet dat luttele momenten later zomaar een vrije trap van Dylan Zwartjes in de touwen waaide. De bal vanaf een metertje over 35, bedoeld als voorzet, werd door niemand geraakt en verraste uiteindelijk ook Sven van Ommeren.

Zo stond in een vloek en een zucht de 3-2 op het bord en dacht de Gemertse aanhang; wat gebeurt hier!? Na een zeker lijkende voorsprong werd het toch nog benauwd. Maar gelukkig lieten de zwartwitten het niet verder komen. De 3-2 werd over de streep getrokken. Dik verdiend en de eerste overwinning sinds 29 november, toen EHC op sportpark Molenbroek met 1-0 werd verslagen.

Komend weekeinde komt Gemert niet in actie in competitieverband. Vervolgens wachten de uitwedstrijd tegen OSS’20 en een week later het duel op eigen veld met UDI’19. Dan kan Gemert de opgaande lijn verder vormgeven.

GEMERT. Van Ommeren; Leijten, Mark van Dijk (75. Brouwers), Brugmans, Van den Elzen; Habraken, Erik van Dijk, Van Berlo, Vissers, Lalisang (80. Kemper), Van Pol.